Allgemeine Inhalte
Kursbeschreibung
Nachhaltigkeit ist ein Schlagwort um das man auch beim Essen nicht herumkommt. Die Produktion und der Konsum von Lebensmitteln hat einen zentralen Einfluss auf die Nachhaltigkeitsbilanz des Menschen. Wie wir Essen beschaffen, welches Essen wir auswählen und wie viel wir davon wegschmeißen hat merkliche Effekte auf alle drei Dimensionen der Nachhaltigkeit. Nicht zuletzt vor diesem Hintergrund gilt nachhaltiger Lebensmittelkonsum als ein wichtiger Baustein der UN Sustainable Development Goals. Bisher tuen wir uns jedoch teilweise noch recht schwer mit einem nachhaltigen Lebensmittelkonsum, auch wenn wir Fortschritte machen.
Was hält uns davon ab, uns nachhaltig zu ernähren? Welche Lösungsansätze gibt es?
Das vorliegende Seminar nährt sich diesen Fragen primär aus gesellschaftlicher und Konsumentenperspektive. Das Konsumentenverhalten hinsichtlich Lebensmitteln steht im Fokus. Es werden Problemfelder und Handlungsoptionen thematisiert.
Seminarablauf
· Kickoff: Einführung in das Thema Nachhaltigkeit und Lebensmittelkonsum, Vergabe der Präsentationsthemen – Die Teilnahme am Kickoff ist verpflichtend um ein Präsentationsthema zu erhalten.
· Folgende Seminartermine: Präsentationen der Literaturzusammenfassungen durch Studenten + nachfolgende 15-minütige Diskussion jedes Themas
Mögliche Präsentationsthemen:
· Hedonisches und utilitaristisches Konsumverhalten
· Reboundeffekt
· Nudging
· Halo Effekt
· Word-of-Mouth und seine Rolle im Lebensmittelkonsum
· Lebensmittel und Social Media (Foodstagramming etc.)
· Verpackungsdesign und die Wahrnehmung eines Produktes als nachhaltig
· Kindermarketing
· Nutzung und Wahrnehmung von Nachhaltigkeitskennzeichnungen:
o Biolabel
o Carbon Footprint
o Fairtrade
o Tierwohl
o Nachhaltigkeitslabel auf Fischprodukten (MSC und Co.)
· Konsumentenwahrnehmung von regionalen Produkten
· Fleischkonsum – Barrieren zur Verringerung
· Verschwendung von Lebensmitteln
· Konsumenten und Corporate Social Responsibility
· Nachhaltiger Konsum und die Rolle von Nichtregierungsorganisationen
· Nachhaltiger Konsum und die Rolle der Politik
Prüfungsleistung
Zum erfolgreichen Bestehen des Seminars müssen die folgenden Punkte erfüllt sein:
· Präsentation
· Schriftliche Ausarbeitung
Hinweis: Zum Bestehen des Kurses muss jede Teilleistung mit mindestens 4.0 bestanden werden.
Literaturempfehlungen
Nachhaltigkeit und Lebensmittelkonsum
Yamoah, F.A., Acquaye, A., (2019): Unravelling the attitude-behavior gap paradox for sustainable food consumption: Insight from the UK apple market. Journal of Cleaner Production, 217, 172-184.
Verain, M.C.D., Dagevos, H., Antonides, G., (2015): Sustainable food consumption. Product choice or curtailment?. Appetite, 91, 375-384.
Hedonisches und utilitaristisches Konsumverhalten
Okada, E. M., (2005): Justification effects on consumer choice of hedonic and utilitarian goods. Journal of Marketing Research, 42, 43–53.
Voss, K.E., Spangenberg, E.R., Grohmann, B., (2003): Measuring the hedonic and utilitarian dimensions of consumer attitude. Journal of Marketing Research, 40, 310-320.
Reboundeffekt
Bjelle, E.L., Steen-Olsen, K., Wood, R., (2018): Climate change mitigation potential of Norwegian households and the rebound effect. Journal of Cleaner Production, 172, 208-217.
Grabs, J., (2015): The rebound effects of switching to vegetarianism. A microeconomic analysis of Swedish consumption behavior. Ecological Economics, 116, 270-279.
Nudging
Lehner, M., Mont, O., Heiskanen, E., (2016): Nudging – A promising tool for sustainable consumption behaviour?. Journal of Cleaner Production, 134, 166-177.
Sunstein, C.R., (2014): Nudging: A Very Short Guide. Journal of Consumer Policy, 37, 583-588.
Halo Effekt
Lee, W-c.J., Shimizu, M., Kniffin, K.M., Wansink, B., (2013): You taste what you see: Do organic labels bias taste perceptions?. Food Quality and Preference, 29, 33-39.
Sörqvist, P., Haga, A., Langeborg, L., Holmgren, M., Wallinder, M., Nöstl, A., Seager, P.B., Marsh, J.E., (2015): The green halo: Mechanisms and limits of the eco-label effect. Food Quality and Preference, 43, 1-9.
Word of Mouth
Basri, N.A.H., Ahmad, R., Anuar, F.I., Ismail, K.A., (2016): Effect of word of mouth communication on consumer purchase decision: Malay upscale restaurant. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 222, 324-331.
Fitzgerald Bone, P., (1992): Determinants of word-of-mouth communications during product consumption. NA - Advances in Consumer Research, 19, 579-583.
Lebensmittel und Social Media
Holmberg, C., Chaplin, J.E., Hillman, T., Berg, C., (2016): Adolescents' presentation of food in social media: An explorative study. Appetite, 99, 121-129. Californian Journal of Health Promotion, 16, 121-129.
Pember, S.E., Zhang, X., Baker, K., Bissell, K., (2018): An application of the theory of planned behavior and uses and gratifications theory to food-related photo-sharing on social media. Californian Journal of Health Promotion 2018, Volume 16, Issue 1, Pages 91-98.
Verpackungsdesign und die Wahrnehmung eines Produktes als nachhaltig
Pancer, E., McShane, L., Noseworthy, T.J., (2017): Isolated Environmental cues and product efficacy penalties: The color green and eco-labels. Journal of Business Ethics, 143, 159-177.
Steenis, N.D., Van Herpen, E., van der Lans, I.A., Ligthart, T.N., Trijp, H.C.M., (2017): Consumer response to packaging design: The role of packaging materials and graphics in sustainability perceptions and product evaluations. Journal of Cleaner Production, 162, 286-298.
Kindermarketing
Bragg, M.A., Roberto, C.A., Harris, J.L., Brownell, K.D., Elbel, B., (2018): Marketing food and beverages to youth through sports. Journal of Adolescent Health, 62, 5-13.
Kelly, B., Hattersley, L., King, L., Flood, V., (2008): Persuasive food marketing to children: use of cartoons and competitions in Australian commercial television advertisements. Health Promotion International, 23, 337–344.
Nutzung und Wahrnehmung von Nachhaltigkeitskennzeichnungen
Biolabel
Ditlevsen, K., Sandøe, P., Lassen, J., (2018): Healthy food is nutritious, but organic food is healthy because it is pure: The negotiation of healthy food choices by Danish consumers of organic food. Food Quality and Preference, 71, 46-53.
Hughner, R.S., McDonagh, P., Prothero, A., Shultz, C.J., Stanton, J., (2007): Who are organic food con-sumers? A compilation and review of why people purchase organic food. Journal of Consumer Behav-iour, 6, 94–110.
Carbon Footprint
Gadema, Z., Oglethorpe, D., (2011): The use and usefulness of carbon labelling food: A policy per-spective from a survey of UK supermarket shoppers. Food Policy, 36, 815-822.
Hartikainen, H., Roininen, T., Katajajuuri, J.-M., Pulkkinen, H., (2014): Finnish consumer perceptions of carbon footprints and carbon labelling of food products. Journal of Cleaner Production, 73, 285-293.
Fairtrade
Basu, A.K., Hicks, R.L., (2008): Label performance and the willingness to pay for Fair Trade coffee: a cross‐national perspective. International Journal of Consumer Studies, 32, 470-478.
Rousseau, S., (2015): The role of organic and fair trade labels when choosing chocolate. Food Quality and Preference, 44, 92-100.
Tierwohl
Gracia, A., Loureiro, M.L., Nayga Jr., R.M., (2011): Valuing an EU animal welfare label using experimental auctions. Agricultural Economics, 42, 669-677.
Tonsor, G.T., Wolf, C.A., (2011): On mandatory labeling of animal welfare attributes. Food Policy, 36, 430-437.
Nachhaltigkeitslabel auf Fischprodukten (MSC und Co.)
Jaffry, S., Pickering, H., Ghulam, Y., Whitmarsh, D., Wattage, P., (2004): Consumer choices for quality and sustainability labelled seafood products in the UK. Food Policy, 29, 215–228.
Olesen, I., Alfnes, F., Røra, M.B., Kolstad, K., (2010): Eliciting consumers' willingness to pay for organic and welfare-labelled salmon in a non-hypothetical choice experiment. Livestock Science, 127, 218–226.
Konsumentenwahrnehmung von regionalen Produkten
Feldmann, C., Hamm, U., (2015): Consumers' perceptions and preferences for local food: A review. Food Quality and Preference, 40, 152-164.
Meyerding, S.G.H., Trajer, N., Lehberger, M., (2019): What is local food? The case of consumer preferences for local food labeling of tomatoes in Germany. Journal of Cleaner Production, 207, 30-43.
Fleischkonsum – Barrieren zur Verringerung
Dagevos, H., Voordouw, J., (2013): Sustainability and meat consumption: Is reduction realistic?. Sus-tainability: Science, Practice and Policy, 9, 60-69.
De Backer, C.J.S., Hudders, L., (2014): From meatless Mondays to meatless Sundays: Motivations for meat reduction among vegetarians and semi-vegetarians who mildly or significantly reduce their meat intake. Ecology of Food and Nutrition, 53, 639-657.
Verschwendung von Lebensmitteln
Aschemann-Witzel, J., De Hooge, I., Amani, P., Bech-Larsen, T., Oostindjer, M., (2015): Consumer-related food waste: Causes and potential for action. Sustainability, 7, 6457-6477.
De Hooge, I.E., Oostindjer, M., Aschemann-Witzel, J., Normann, A., Mueller Loose, S., Lengard Almli, V., (2017): This apple is too ugly for me!: Consumer preferences for suboptimal food products in the supermarket and at home. Food Quality and Preference, 56, 80-92.
Konsumenten und Corporate Social Responsibility
Green, T., Peloza, J., (2011): How does corporate social responsibility create value for consumers?. Journal of Consumer Marketing, 28, 48–56.
Jones, P., Comfort, D., Hillier, D., (2007): Marketing and corporate social responsibility within food stores. British Food Journal, 109, 582-593.
Nachhaltiger Konsum und die Rolle von Nichtregierungsorganisationen
Church, C., Lorek, S., (2007): Linking policy and practice in sustainable production and consumption: An assessment of the role of NGOs. International Journal of Innovation and Sustainable Development, 2, 230–240.
Ooserveer, P., Spaargaren, G., (2011): Organising consumer involvement in the greening of global food flows: The role of environmental NGOs in the case of marine fish. Environmental Politics, 20, 97-114.
Nachhaltiger Konsum und die Rolle der Politik
Fuchs, D., Lorek, S., (2005): Sustainable consumption governance: A history of promises and failures. Journal of Consumer Policy, 28, 261-288.
Martens, S., Spaargaren, G., (2005): The politics of sustainable consumption: The case of the Netherlands. Sustainability: Science, Practice and Policy, 1, 29-42.