
 

1 
 

Negativity Bias, Political Parallelism, Media Ownership:  

The Case of the 2015 and 2018 Turkish Parliamentary Elections 

 

 

Burcu Ceren Hoff  Verena Pagels*)   Armin Rott 

Hoff.Burcu@gmx.de  verena.pagels@uni-haburg.de  Armin.Rott@uni-hamburg.de  

 

 

University of Hamburg (Germany) 

September 2020 

 

 

Declarations of interest: none 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*) Corresponding Author:  

Verena Pagels, M.Sc., Universität Hamburg 

Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften 

Fachbereich Volkswirtschaftslehre  

Institut Medienökonomie, Prof. Dr. Armin Rott 

Von-Melle-Park 5, Aufgang B, Raum 2102 

Germany-20146 Hamburg 

Telefon: +49 40 42838-8017 

Email: verena.pagels@uni-hamburg.de 

Website: https://www.wiso.uni-hamburg.de/fachbereich-vwl/professuren/rott.html  

mailto:Hoff.Burcu@gmx.de
mailto:verena.pagels@uni-haburg.de
mailto:Armin.Rott@uni-hamburg.de


 

2 
 

Abstract 

This study focuses on the question of media impact on information availability in the Turkish 

press during the election news coverage in 2015 and 2018. It analyses the potential link 

between negativity bias and press-party parallelism and correlates this connection with media 

ownership patterns. We conduct a quantitative media content analysis based on the front 

pages of six newspapers. The results show a significant relationship between negativity and 

partisanship: papers are more negative towards their political opponent and more positive 

towards the party they endorse. Newspapers support their endorsed party mostly by “attacking 

others”, through criticism of the respective opposition. In sum, the number of messages of 

both left/pro-oppositional and right/governmental newspapers on front pages are 

predominantly negative (up to 80.8% in 2015 and up to 71.2 % in 2018). Original negative 

messages by journalists exceed the positive ones by a factor of six in 2015 and almost five in 

2018, and the neutral ones by a factor of almost five in 2015 and even nine in 2018. Further-

more, we investigate the impact of media ownership structure on the relationship between 

negativity and partisanship. The results reveal the newspapers’ tendency to be either pro-

incumbent or pro-challenger depending on their ownership structure: For newspapers that are 

part of conglomerate or cross-media ownership structures, negative messages towards the 

main opposition party (CHP) are 22 (2015) or 67.5 (2018) times more common than positive 

messages. Independently owned newspapers display 31.5 (2015) or 140 (2018) times more 

negative than positive messages towards the ruling AKP. This significant difference is 

evidence of pronounced press-party parallelism in Turkish news media outlets. We offer 

several possible explanations from the supply-driven perspective on media bias: Most likely, 

the results are attributable either to the media outlets’ organizational ties with the parties, 

profit considerations or direct political and ideological preferences. The findings shed some 

light on the current (political) media situation in Turkey and they illustrate implications of 

actual media activity in connection with the rise of populist parties. 

Keywords: content analysis, negativity bias, partisanship, media, ownership, Turkey. 

JEL classification: D83; P16; D72; L82



 

3 
 

Content 

Abstract ...................................................................................................................................... 2 

1 Introduction ......................................................................................................................... 4 

2 Theoretical and institutional context ................................................................................... 6 

2.1 Negativity, partisanship and press-party parallelism ................................................... 6 

2.2 Media Landscape and Policy in Turkey ...................................................................... 9 

3 Operationalization, Data and Measurement ...................................................................... 10 

4 Results ............................................................................................................................... 14 

4.1 News tone .................................................................................................................. 14 

4.2 Journalistic initiative .................................................................................................. 15 

4.3 Message-sending agent .............................................................................................. 17 

4.4 Message-receiving agent ........................................................................................... 18 

4.5 Ownership structure ................................................................................................... 20 

5 Conclusion ........................................................................................................................ 22 

References ................................................................................................................................ 26 

 

  



 

4 
 

1 Introduction 

The question of media impact on information availability, voter behaviour, political 

participation, voters’ preference, and hence political and economic outcomes has been 

discussed extensively in the past decades. In a developed democracy, newspapers are 

expected to be free and objective sources of information. On the one hand, media outlets 

appear to adopt “catch-all-ism”: They replace their own ideological identities with diversity in 

order to reach the largest possible audience and increase their commercial value (van 

Kempen, 2007). Then again, media outlets have also been known to align themselves with a 

particular political party, as a result of which political competition runs parallel to media 

competition (Artero, 2015). Partisan media (i.e., outlets that lack of neutral, independent 

reporting) at times contribute to the breakdown of democracies. The Republic of Turkey 

possibly is a current, prominent example of this transition. We focus on the relationship 

between the media organs and political parties in Turkey as a highly relevant case study in the 

field of media bias research.  

What affects biased tonality of election news coverage and what conclusions can be drawn 

from this to partisan behaviour by media? To investigate these questions, this comparative 

case study examines the relationship between news coverage, its relevant (media) producers 

(i.e. media owners, editors and quoted political actors), negativity bias and partisan appeals of 

newspapers in Turkey during two election periods, the re-election on November 1, 2015, and 

the snap election on June 24, 2018. Considering two election periods allows us to analyse 

negativity bias and press-party parallelism in view of change versus continuity of Turkey’s 

party system. It is of interest whether a once established biase continue to intensify. Political 

parallelism is identified as the systematic support given by newspapers to a specific party by 

positive (praise), at least comparatively less negative messages, or the systematic criticism of 

the opponent party. 

Both elections had unique characteristics. In the regular election on June 7, 2015, the Islamic-

conservative AKP government under Recep Tayyip Erdoğan failed to achieve the absolute 

majority in parliament for the first time since 2002. In addition, the left-wing pro-Kurdish 

HDP for the first time made it past the ten percent threshold into parliament. However, a 

coalition government could not be formed, and a re-election took place on November 1, 2015, 

amidst escalating political violence, terrorism and polarization. The AKP ultimately regained 

the absolute majority but faced considerable challenges on the political agenda: The 

unsuccessful peace process concerning the Kurdish minority, three major terrorist attacks, 

including the deadliest terrorist attack in the history of Turkey (in Ankara), and finally a 



 

5 
 

significant change in the electoral code after a constitutional referendum in April 2017. The 

latter, along with macroeconomic decisions, the civil war in neighbouring Syria and the 

situation in Iraq, was ultimately used by the government Fto justify an early parliamentary 

election: The snap election on June 24, 2018, which was the first to be held under Turkey’s 

new presidential system. In order to pass the unusually high 10%-threshold, several 

opposition parties formed unlikely alliances to challenge President Erdogan and the ruling 

AKP. The absolute majority however went to the “Cumhur İttifakı”-alliance of the ruling 

AKP and the right wing MHP. Other issues that surrounded the June 2018 election and 

received extensive news coverage included the declining currency, increasing involvement in 

the Syrian civil war, and the state of emergency that had been in effect since the failed coup in 

July 2016. 

Our analysis is based on the content of the front pages of six national Turkish newspapers: 

Cumhuriyet, Sözcü, Hürriyet, Sabah, Türkiye and Yeni Safak. The data was gathered over the 

periods October 1 to November 1, 2015, and May 24 to June 24, 2018. To construct a 

measure of news coverage, we used the method of quantitative media content analysis. The 

newspapers have different ownership structures and political orientations, which enables us to 

analyse the media-government relations in Turkey and furthermore the components media 

ownership and journalistic initiative in respect to partisanship and negativity.  

Our findings contribute to the literature on press-party parallelism, polarisation of news media 

(Carkoglu et al., 2014) and political parallelism in the Turkish press (Bayram, 2010). 

Assuming the media perspective and adding the ownership component, we also expand on 

electoral research, e.g. regarding negative campaigning in Turkish elections (Toros, 2015). To 

the best of our knowledge, the present study is the first to investigate the relationship between 

the partisan bias of newspaper content and negativity bias while considering media ownership 

structures in Turkey. 

The next section examines negativity and partisan bias. It also provides some political 

background information. After describing the research design (Section 3), the results are 

presented in Section 4. The article concludes with a discussion of the overall trend of political 

parallelism considering media outlets’ organizational relationships with the parties, profit 

considerations and direct political and ideological preferences. 



 

6 
 

2 Theoretical and institutional context 

2.1 Negativity, partisanship and press-party parallelism 

It is widely argued that one of the most salient characteristics of election campaign news is 

attacking candidates and the increase in negative coverage (Shaefer et al., 2008; Capella & 

Jamieson, 1997). The use of negativity has gained considerable attention and relevance, 

mainly due to its critical role in affecting political and social outcomes. “Negativity bias” is 

the tendency to devote more coverage to negative than to positive or neutral information. 

Negative news stories are framed as failure, fiasco, crisis, frustration, default, threat or 

disappointment. Several sciences study the relative strength of negative over the positive 

news. From a psychological point of view, it is well documented that people pay more 

attention to negative information. They attach greater weight to negative information when 

assessing other individuals and they devote greater cognitive energy while processing bad 

things (Soroka & McAdams, 2015). Economics has established that people care about a loss 

of utility more than about a gain of equal magnitude (Kahneman & Tversky, 1979). Besides 

the experimental work on loss aversion (Tversky & Kahneman, 1992; Dittrich et al., 2012) the 

political science literature has produced two main findings on negativity bias: Klein (1991) 

has shown that negativity plays a greater role in the public perception of candidates than 

positivity. Ansolabehere & Iyengar (1995) examined the impact of negative political 

communication on voter turnout, voting choice and political participation during electoral 

periods. In the field of media and communication sciences, negativity is studied with a 

specific focus on the administrative or financial structure of news organizations, the biases of 

editors, audiences or media owners, and the behaviour and preferences of journalists. Within 

the science of media economics, for instance, the distinction of supply- and demand-side of 

the news media market is used to explain the cause of media bias. The supply-driven 

perspective considers the preference for biased news of in- and external news market actors. 

The media industry is internally biased, if coverage favours one side over the other. This is 

attributed to the ideological bias and interests of journalists (Baron, 2004), owners of the news 

outlets (Anderson & McLaren, 2012), reporters and editors. An external bias can be caused by 

governments (Besley & Prat, 2006), lobbies (Baron, 2005) and advertisers (Petrova, 2008, 

2012; Germano & Meier, 2013). By contrast, the demand-driven perspective identifies 

consumers asking for biased coverage (Mullainathan & Schleifer, 2005; Gentzkow et al., 

2016; Gentzkow & Shapiro, 2006).  

When newspapers have strong partisan alignments the concept of "political" or "press-party 

parallelism" is a relevant research focus. It contains the complex relations between different 



 

7 
 

factors for negativity in news coverage and the politicised media landscape. Seymour-Ure 

(1974) introduced the concept of parallelism between parties and newspapers. The main 

feature was found in the ownership of news outlets by political parties. More factors were 

identified that may influence media partisanship and bias: Organisational connections to 

political parties (Hallin & Papathanassopoulos, 2002), editorial partisanship, the legal scope 

for media firms to support parties (Blumler & Gurevitch, 1995), commercialisation and the 

level of competition in the media system (Gentzkow & Shapiro, 2010), the level of political 

and social polarisation (Bernhardt et al., 2008) and profit considerations of media firms 

(Besley & Prat, 2006). 

Hallin and Mancini (2004) applied the concept of press-party parallelism in their cross-

national comparative study. Here, partisanship was significantly found in the media content, 

ownership structure of the news media, readership patterns and affiliations of journalists, 

media owners and media managers. 

In this article, we argue that increasing commercialism and relations between media organs 

and parties (i.e. clientelism) are important drivers of further political partisanship and 

polarisation in the media. Clientelism here means utilitarian relationships between media 

organs and parties: Media ownership by parties is used to form and strengthen alliances 

between political parties and/or media organs. We investigate the possible interrelation 

between negativity bias, political parallelism, media ownership and polarisation in the case of 

the Turkish press, focusing on politicians’ messages. We examine how those messages are 

selected and presented in the news by the journalists or editors and in what way negativity and 

partisanship appear.  

First, we elaborate on the level and characteristics of negativity in the election news coverage 

in Turkey in 2015 and 2018. We then specifically ask whether the level of negativity towards 

the respective endorsed (or opponent) party within the various newspapers changed. Lastly, 

we examine to what extent negativity and political parallelism varies according to the 

ownership structures of newspapers. Finally, we address the following summary question: Is 

there a three-way connection between partisanship, negativity and ownership? 

The paper focuses on two variables: political parallelism (the political context) and media 

ownership (the economic context). In this context, by parallelism we mean the newspapers’ 

political engagement by systematically supporting their endorsed candidate or party and 

criticising their opponent. While the link between journalists’ political beliefs and news 

selection is well-researched (Patterson & Donsbach, 1996; Niven, 2001; van Kempen, 2007), 



 

8 
 

we add the negativity component. The following first set of hypotheses describes our 

expectations regarding the connection between newspaper partisanship and negativity: 

Turkish newspapers display more negative messages on their front pages than positive 

or neutral ones (H 1a). 

Furthermore, newspapers operate in accordance with their political alignment. Their 

endorsed party primarily sends negative messages. In addition, newspapers give more 

negativity towards their political opponent (H 1b). 

Once press-party parallelism somehow is apparent, it will probably increase. We 

therefore expect that the level of newspapers’ negativity (H 1a) and accordance (H 1b) 

during the 2018 election period will surpass that of 2015 (H 1c). 

To press-party parallelism, we then add media ownership structures. Plenty of literature has 

associated media ownership, the media market and/or media profit orientation with the 

content of the political and economic news coverage (Dunaway, 2013; Gentzkow & Shapiro, 

2006; Hamilton, 2004; Gilens & Hertzman, 2000; Akhavan-Majid et al., 1991). Usually, the 

following forms of media ownership are distinguished: corporate (i.e. shareholder controlled), 

cross-media, chain and independent. In this study, corporate media companies within this 

study appear as conglomerates in particular. Those include media outlets being part of a larger 

business that also operates in other industries. Usually, their overarching objective is the 

maximisation of profits. This may lead to a more unbalanced broadcast, i.e. more negative or 

positive as opposed to neutral campaign messages (Dunaway, 2013; Gilens & Hertzman, 

2000). If a media company or its parent owns various media sources such as print, TV, radio 

or online, we speak of cross-media ownership. Such companies are more likely to receive 

financial support from collusion with the government than independently owned publishers, 

which makes their content more susceptible to bias (Besley & Prat, 2006). Besides that, news 

content manipulation and lower viewpoint diversity are well documented for cross-owned 

media outlets (Pritchard, 2002). A chain ownership comprises numerous outlets of one certain 

medium such as a chain of newspapers, magazines, TV channels. They can facilitate news 

bias, for example due to a homogenizing effect on editorial recruitment (i.e. less editorial 

independence) (Akhavan-Majid et al., 1991; Wackmann et al., 1975). Furthermore, chain 

owned media companies tending to be more profit-oriented than independently owned 

publishers and therefore more likely produce negative or positive rather than neutral media 

content (Dunaway, 2008). Independently owned media outlets are led by a single individual, 

company or family. They are not publicly traded or owned by a holding company.  



 

9 
 

Of course, media bias may be due not only to media ownership structures but also to a wide 

range of factors on the demand and supply side. The relationship between ownership structure 

and negativity bias in conjunction with political parallelism is yet to be researched in the 

Turkish case. We therefore propose the following second set of hypotheses: 

Newspapers under conglomerate/cross-media/chain ownership offer more negative 

coverage than independently owned newspapers (H 2a).  

Furthermore, outlets under conglomerate/cross-media/chain ownership offer more 

negative coverage of the opposition and more positive coverage of the ruling party than 

independently owned outlets (H 2b).  

Lastly, the level of negativity towards the opposition (and positivity towards the ruling 

party) grew from 2015 to 2018 within conglomerate/cross-media/chain ownership 

structures (H 2c). 

2.2 Media Landscape and Policy in Turkey 

Historically speaking, the Turkish newspapers have always had close ties with the political 

parties (Bayram, 2010). The deregulation and commercialisation of the media market, the 

emergence of a corporate-clientelist relationship between the media and the state, the 

concentration of media ownership, the low legal obstacles to cross-mergers and the 

investments of media owners in non-media sectors have been widely studied (Christensen, 

2007; Kurban & Sözeri, 2012). But the establishment of a predominant party system since the 

AKP’s first term in office in 2002 gave the discussions on Turkey’s media landscape, 

particularly media independence and pro-government-bias, new momentum. The party that 

rather had a volatile and fractionalised image attracted a vast majority of media owners who 

began to support the new AKP government for its pro-EU agenda. Consensus-building 

policies went out of fashion as a group of pro-government and partisan media outlets emerged 

over the years. Critics have referred to these outlets and their wholesale support for the 

government as the “media pool” (Kaya & Cakmur, 2011, pp. 532; Tunç 2015, pp. 15). 

Primarily due to the poor macroeconomic financial situation following the 2001 economic 

crisis, assets of some newspapers and TV channels were transmitted in the Saving Deposit 

Insurance Fund (TMSF), which is under the supervision of the Central Bank of Turkey. The 

bank is now attached to the President’s office and insofar not detached from political events. 

The motivation behind the integration of media companies into the TMSF fuelled extensive 

discussions over its transparency. Especially, because the indirect political interference 



 

10 
 

through the Central Bank of Turkey resulted in the sale of one of the second-largest media 

group (Turkuvaz Media Group; this contains the Sabah newspaper, i.a.) to a corporation that 

has close ties with the AKP government. A consortium of businesspersons, including the 

prime minister’s son-in-law, led the sale. This entire procedure intensified the public debate 

because it was considered a government’s effort to create a partisan media outlet, by using the 

clientelist relationships in its favour (Carkoglu et al., 2014). Accordingly, the AKP’s rise to 

power has been identified as a “milestone” for media-state relations: Reshaped and AKP-

friendly media companies have gained the upper hand over opposition and mainstream outlets 

(Kurban & Sözeri, 2012). In recent years, Turkey’s manifold media landscape including their 

diverse national and foreign coverage transformed into a permanent conflict between either 

pro-government or pro-opposition media outlets.  

Further significant changes in the news industry occurred between 2015 and 2018. This 

concerns the Dogan Media Company (owner of several daily newspapers, including the 

largest newspaper, Hürriyet) which was part of the Dogan Group. The Dogan Group was 

involved in a tax evasion case, which culminated in a tax fine of USD 2.5 billion in 2009. 

This judgment was widely seen as one of the government’s first strategic steps to eliminate 

opposition media (Kurban & Sözeri, 2012; European Commission, 2009). The sale of the 

thereby financially weakened Dogan Media Company to the Demirören Holding, a pro-

government Turkish conglomerate with interests in energy, construction, industry, port and 

shopping mall management, tourism and media in early 2018 can be seen as a second and 

ultimately effective step. That way, one of Turkey’s leading media groups, which tended to 

side with the opposition, slowly moved closer to the government.  

Lastly, in the second quarter of 2018 and while the election campaigns, Cumhuriyet’s trials 

began, and the Sözcü newspaper was sued on terror charges.1 

In conclusion, 90 percent of the most read or watched national newspapers and TV channels 

currently favour the government (Reporters without Borders, 2018). The remaining media 

companies were strongly challenged by the political circumstances. 

3 Operationalisation, Data and Method  

We use newspaper front pages to evaluate the effects of negative coverage. This source of 

media content allows us, firstly, to consistently record the changing atmosphere over time. 

                                                           
1 Multiple journalists, lawyers and executives from Cumhuriyet went on trial on charges of aiding a terrorist 

organization, facing sentences of between 7,5 and 43 years in prison.   



 

11 
 

Such consistency could not be achieved with online news outlets, which update their pages 

many times a day. This overwhelming variation associated with the increasing popularity of 

online media, would make comparisons difficult. Secondly, digital full-text archives 

(including front pages) are available for Turkish newspapers but not for online news, 

newscasts, or radio news. Thirdly, the printed press still has an agenda-setting role, whereas 

many other media do not produce their own content. 

Six of the total of 45 Turkish daily national newspapers were selected based on their 

geographic distribution, level of circulation, ideological stance, format and ownership 

structure. The front pages of the selected newspapers were analysed over the one-month 

period prior to each of the elections of November 1, 2015, and June 24, 2018. The front pages 

of Sözcü, Türkiye and Yeni Safak were obtained from the e-newspaper archive of Ihlas News 

Agency (www.gazeteler.org), whereas those of Cumhuriyet, Hürriyet and Sabah were sourced 

from the E-Newspaper archive Iha (http://gazetebasliklari.iha.com.tr/). The sample contains 

outlets from four of the six largest publishing companies;2 the combined circulation of the 

sampled newspapers accounts for about 46% of the market (Medyatava, 2015/2018). Finally, 

the sample represents the four ownership types (see 2.1) as follows: Hürriyet, Sabah, Türkiye, 

Yeni Safak are concurrently categorised as conglomerate, cross-media and chain ownerships. 

Sözcü also is included in the chain ownership category but independently owned. Cumhuriyet 

exclusively is independently owned. Since the categories conglomerate and cross-media 

include the same cluster of the sample newspapers, we summarise them as 

conglomerate/cross-media. Figure 1 shows the circulation, political orientation and ownership 

structure of the sampled newspapers. 

                                                           
2 The largest publishing companies are: Demirören (Hürriyet), Albayrak (Yeni Safak), Kalyon/Turkuaz (Sabah), 

Dogus, Ihlas (Türkiye) and Ciner. 

http://gazetebasliklari.iha.com.tr/


 

12 
 

Figure 1. Sample newspapers: Market share, political orientation (Carkoglu et al., 2014) and 

ownership structure. 

 

 

The main method used for analysis is the content analysis, defined as a systematic and 

objective analysis of message characteristics (Neuendorf, 2002). We followed a deductive 

scientific approach, in which variables were established, measurements were decided and a 

coding scheme were made before the observation began. The frequencies of the variables 

obtained by the content analysis were then evaluated and analysed using correlation models. 

The following table gives an overview over the variables and their possible characteristics: 

1,2

8,7

9,9
9,5

4,2
3,4

1,2

9,5
10,1

10,6

4,4
3,9

0

2

4

6

8

10

12

Cumhuriyet Sözcü Hürriyet Sabah Türkiye Yeni Safak

Market share

(2015)

Market share

(2018)

Political

Orientation
left/pro-

opposition
mainstream

right/pro-

government

Ownership 

Structure
independent

chain

conglomerate

cross-media



 

13 
 

Table 1. Variables and characteristics 

News Tone 
Journalistic 

Initiative 

Message-sending 

Agent 

(sender) 

Message-receiving 

Agent 

(recipient) 

Ownership 

Structure 

How is the message 

characterised? 

Who is the author 

of the message? 
Who speaks? Who is adressed? 

How is the 

newspaper 

organised? 

negative  

(critical) 

Journalists/Editors 

(direct) 

AKP 

(ruling party) 

AKP 

(ruling party) 
independent 

positive  

(praising) Others (e.g. 

politicians/parties) 

(quote/indirect) 

CHP 

(opponent) 

CHP 

(opponent) 

chain 

neutral 
cross-media 

conglomerate 

Individual Messages on Front-Pages Newspaper 

 

The main unit of analyses are individual messages on front-pages. We identify the support 

given by newspapers to a specific party through their distribution of positive (praise) or at 

least non-negative messages (political parallelism). Throughout the study, we distinguish 

between negative (critical), positive (praising) and neutral messages (news tone) across the six 

sample newspapers and two election campaigns. The message is rated as negative/critical 

when the actor is clearly criticised or disapproved, or positive/affirmative if it contains an 

expression of endorsement and confirmation (Lengauer et al., 2012). This rated tonality of a 

statement constitutes our dependent variable. In the course of journalistic initiative, we 

distinguish between direct and indirect messages (quotes): Newspapers may express their 

preferences for political actors either directly through messages by their own journalists, or 

indirect by systematically printing quotes by these actors (Gkolemis, 2012). We then examine 

according to the sender (message-sending agent) and the recipient (message-receiving agent). 

Hereby, we distinguish between the governing party (AKP) and their most important 

opponent (CHP). We complete the main unit of analysis (messages on front pages) with the 

underlying newspaper by asking in which ownership structure the newspaper is managed. 

In the next step, we used correlation analysis as a statistical method to evaluate the strength of 

relationship between two quantitative variables. We correlated the variable “news tone” 

(negative/positive/neutral) with variables for journalistic initiative (direct/indirect), message-

sending and -receiving agents (AKP/CHP) and the ownership structure 

(independent/chain/cross-media/conglomerate).  

Finally, we examined a final model, the three-way hierarchical log linear analysis. Here, we 

extended the two-way contingency tables in order to analyse the relationship between three 



 

14 
 

discrete, categorical variables. For each of the present ownership structures that retains we 

looked at the news tone in conjunction with the message-receiving agent (“ownership × news 

tone × message-receiving agent”).  

All variables were treated as “response variables” to investigate their association, i.e. no 

distinction was made between independent and dependent variables.  

We examine 1,432 individual messages from 192 front pages per election period. The sample 

comprises 227 statements from Cumhuriyet, 252 from Sözcü, 201 from Hürriyet, 269 from 

Sabah, 235 from Türkiye and 248 from Yeni Safak.3 To test the intra- and inter-coder 

reliability of our assessment of tonality, a random subsample of the 2015 data was re-coded. 

Regarding the inter-coder reliability, Cohen’s Kappa for all codes ranged from .824 to 1 

(“almost perfect”). The intra-coder reliability is expressed through the Intraclass Correlation 

Coefficient (ICC), which ranges from .875 (95% confidence interval from .801 to .922) to 1 

for our codes (Shrout & Fleiss, 1979).  

4 Results 

4.1 News tone 

By either directly producing messages or indirectly reproducing the words of politicians or 

parties, the newspapers gave wide coverage to negative statements on their front pages 

(64.8% and 61.5% for 2015 and 2018, respectively), compared to positive and neutral ones 

(cf. Tab. 2). The newspapers were strongly involved in the electoral campaign. The share of 

front pages that include (positive or negative) evaluative messages by the politicians or the 

journalists themselves exceeds 80 percent. Appraisals and opinions about specific candidates 

are much more common than a neutral or passive stance, and negative statements are more 

common than positive or neutral ones. It appears that the Turkish newspapers‘choice of 

primarily negative statements was an intentional decision. 

                                                           
3 On average, the front pages do not contain significantly different amounts of messages (average = 238 

messages; standard deviation = 21.4). This allows the analysis of absolute values, i.a..  



 

15 
 

Table 2. Tone frequencies for each newspaper4 

 November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper  Neg. (%) Pos. (%) Neut. (%) Total Neg. (%) Pos. (%) Neut. (%)  Total  

Cumhuriyet  79 (65.8) 21 (17.5) 20 (16.7) 120 73 (68.2) 13 (12.1) 21 (19.6) 107 

Sözcü 84 (80.8) 11 (10.6) 9 (8.7) 104 98 (66.2) 20 (13.5) 30 (20.3) 148 

Hürriyet 74 (61.7) 14 (11.7) 32 (26.7) 120 35 (43.2) 17 (21.0) 29 (35.8) 81 

Sabah 84 (65.6) 27 (21.1) 17 (13.3) 128 78 (55.3) 47 (33.3) 16 (11.3) 141 

Türkiye 77 (58.8) 25 (19.1) 29 (22.1) 131 74 (71.2) 15 (14.4) 15 (14.4) 104 

Yeni Safak 75 (59.1) 37 (29.1) 15 (11.8) 127 74 (61.2) 29 (24.0) 18 (14.9) 121 

Total 473 (64.8) 135 (18.5) 122 (16.7) 730 432 (61.5) 141 (20.1) 129 (18.4) 702 

 

In 2015, with a share of balanced messages close to 30 percent, Hürriyet was more neutral 

than the other newspapers. The rest of the newspapers in the sample did not differ 

considerably in their tendency towards featuring evaluative statements in 2015. However, 

Sözcü had the most decidedly negative tone (more than 80 % negative statements). Sözcü, 

Sabah and Yeni Safak  featured around 90 percent evaluative, i.e. either positively or 

negatively charged, statements. 

In 2018, Sözcü, Hürriyet and Sabah considerably reduced their negativity. The biggest change 

can be seen in Hürriyet, as the level of negativity decreased almost by 20 percent, with its 

neutrality level increasing by nearly 10 percent. In addition, Sözcü’s negativity share fell by 

15 percent, while the negative tonality of Sabah diminished by 10 percent. Positive tonality 

gained new momentum in 2018, with Sabah’s share reaching 33 percent.  

4.2 Journalistic initiative 

To what extent is the negativity in the news directly attributable to journalists (journalistic 

initiative), as opposed to the newspapers’ quoting of external sources (messages of other 

actors)? Table 3 provides some answers. 

                                                           
4 Percentages among all references of a particular newspapers are given in parentheses. The relationship between 

the newspapers and the news tone is statistically significant in each election campaign. 2015: χ² (10) = 36.75, 

p < .001; Cramer’s V = 0.159. 2018: χ² (10) = 48.83, p < .001; Cramer’s V = 0.187. 



 

16 
 

Table 3. Journalistic initiative: Tone by direct messages (journalists/editors) versus indirect 

messages (quotes of others)5 

November 1, 2015 June 24, 2018 

Tone 

direct messages  

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

direct messages  

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

Negative 158 (81.9) 315 (58.7) 119 (75.8) 313 (57.4) 

Positive 26 (13.5) 109 (20.3) 25 (15.9) 116 (21.3) 

Neutral 9 (4.7) 113 (21.0) 13 (8.3) 116 (21.3) 

Total 193 (100.0) 537 (100.0) 157 (100.0) 545 (100.0) 

 

In the 2015 sample, journalists themselves produced 193 direct messages or 26.4 percent of 

all references without quoting others. 82 percent of these messages were negative – six times 

more than the number of positive references and 17 times more than neutral statements. In 

2018, the newspapers sent 157 direct journalistic messages (close to 17 % of the total) without 

quoting others. Among those, 75 percent were critical. The negative share exceeded the 

positive references by a factor of almost five, and the neutral messages by a factor of nine. 

In both election periods, criticising a candidate or a party was mostly done directly, without 

quoting others. In 2015, the share of negative journalistic (direct) references outweighed the 

share of negative references generated by politicians or other actors (indirect) by 23 percent. 

In 2018, this difference had declined somewhat to 18 percent.  

Next, we examined the use of direct negativity by each newspaper (cf. Tab. 4). In 2015, the 

opposition-leaning Sözcü, a keen opponent of the ruling AKP and supporter of Kemalist 

ideology, made the greatest use of direct journalistic negativity: Nearly 68 percent of its 

negative references constituted direct journalistic criticism. By contrast, the negative 

statements contained in the mainstream-left Hürriyet tended to be (indirect) quotes from 

parties or politicians (89.2 %), rather than direct messages from the journalists or editors 

(10.8%). The conservative Türkiye and Yeni Safak similarly preferred indirect, “covert” 

negativity: While almost 60% of their statements were negative (cf. Tab. 1), only about a 

quarter of those references were generated directly by the journalists/editors themselves. 

                                                           
5 Percentages among the negative tone for each message type (direct/journalists vs. indirect/others) and year are 

given in parentheses. The relationship between the news tone and the message type is statistically significant. 

2015: χ² (2) = 38.16, p < .001; Cramer’s V = 0.229; 2018: χ² (2) = 19.64, p < .001; Cramer’s V = 0.167. 



 

17 
 

By 2018, the share of direct negative statements generated by the conservative newspapers 

Türkiye and Yeni Safak themselves had grown, whereas “covert” negativity became more 

popular with the mainstream papers Hürriyet and Sabah. Mainstream-left Hürriyet made no 

negative statements generated by its own journalists whatsoever, and mainstream-right Sabah 

also leaned heavily towards indirect negativity, quoting electoral actors for about 80 percent 

of its negative appeals. Lastly, the share of direct journalistic statements in the oppositional 

Sözcü fell considerably in 2018, below the share of indirect messages.  

Table 4. Journalistic initiative: Use of negativity per newspaper by direct messages 

(journalists/editors) versus indirect messages (quotes of others)6 

 
November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper  

direct messages 

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

direct messages 

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

Cumhuriyet  25 (31.6) 54 (68.4) 21 (28.8) 52 (71.2) 

Sözcü  57 (67.9) 27 (32.1) 35 (35.7) 63 (64.3) 

Hürriyet  8 (10.8) 66 (89.2) 0 (0.0) 35 (100.0) 

Sabah  29 (34.5) 55 (65.5) 15 (19.2) 63 (80.8) 

Türkiye  19 (24.7) 58 (75.3) 20 (27.0) 54 (73.0) 

Yeni Safak  20 (26.7) 55 (73.3) 28 (37.8) 46 (62.2) 

Total  158 (33.4) 315 (66.6) 119 (27.5) 313 (72.5) 

 

4.3 Message-sending agent 

The six newspapers can be divided into two clusters, depending on the degree to which they 

report statements by the AKP, as opposed to the main opposition party CHP. In the first 

cluster, consisting of the (mainstream-)right Sabah, Türkiye and Yeni Safak, we found an 

overwhelming majority of AKP references in 2015 (cf. Tab. 5). Due to this imbalance, these 

newspapers almost appeared as “unofficial party sources”. The second cluster of newspapers, 

containing the (mainstream-) left Cumhuriyet, Sözcü and Hürriyet, featured considerably 

fewer AKP references and more balanced coverage between two main parties. As a result, the 

                                                           
6 Percentages of negative statements from direct messages (journalists/editors) versus indirect messages (quotes 

of others) for each newspaper and year are given in parentheses. The relationship between the message type and 

the newspapers is statistically significant. 2015: χ² (5) = 66.12, p < .001; Cramer’s V = 0.374. 2018: 

χ² (5) = 23.27, p < .001; Cramer’s V = 0.232. 



 

18 
 

front pages of the oppositional newspapers contained markedly fewer party statements than 

those of the pro-government newspapers. 

In 2018, the first cluster (Sabah, Türkiye and Yeni Safak) maintained its strong bias in favour 

of statements by the AKP. By contrast, two of the three newspapers of the second cluster 

(Cumhuriyet and Sözcü) devoted more space to opposition statements. Cumhuriyet even 

quoted the CHP 15 times more often than the AKP. Thus, abandoning the more balanced 

stance it maintained in 2015, Cumhuriyet had become somewhat of an “unofficial party 

source” for the opposition by 2018. 

Table 5. Messages sent by AKP/CHP (share of negativity) and reported in each newspaper7 

  November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper 
 

 AKP (%) CHP (%) AKP (%) CHP (%) 

Cumhuriyet  28 (60.7) 20 (60.0) 3 (66.6) 46 (65.2) 

Sözcü  10 (50.0) 18 (66.6) 21 (28.5) 45 (58.3) 

Hürriyet  46 (54.3) 28 (53.5) 45 (37.7) 33 (51.5) 

Sabah  85 (58.8) 1 (0.0) 72 (65.2) 1 (0.0) 

Türkiye  88 (59.0) 7 (14.2) 66 (69.6) 1 (1.0) 

Yeni Safak  87 (55.1) 1 (0.0) 58 (60.3) 0 (0.0) 

Total  344 (57.2) 75 (53.3) 265 (57.7) 126 (60.3) 

 

4.4 Message-receiving agent 

We also investigated the potential link between press-party parallelism and negativity bias by 

examining whom the messages were addressed to (message-receiving agent). The results, 

which are summarised in Table 6, show that the newspapers had a strong tendency to publish 

negative messages about one party and non-negative messages about the other.  

In 2015, the oppositional newspapers addressed substantially fewer references at the AKP 

than at the CHP – the consideration of message-sending agents put aside. The AKP received 

most coverage, and the greatest share of coverage in relation to the CHP, from Sözcü and 

Cumhuriyet. Accordingly, the CHP received relatively few statements from the pro-

government newspapers Sabah, Türkiye and Yeni Safak. Rather than addressing solely the 

                                                           
7 The table lists the number of all references – positive, negative and neutral – sent by the AKP or the CHP and 

printed in each newspaper. The percentages refer to the shares of negative messages among those references. For 

instance, Hürriyet printed 46 references from the AKP or affiliated persons in the run-up to the 2015 election, of 

which 54.3 percent were negative.   



 

19 
 

main opposition party CHP, references to the opposition were widely dispersed: Among the 

political parties, besides the CHP, the HDP (the mainly Kurdish-led “People’s Democracy 

Party”) and the MHP8 (the ultraconservative “Nationalist Action Party”) were addressed most 

frequently. Concerning the negativity and on the part of the mainstream and pro-governmental 

newspapers (Hürriyet, Sabah, Türkiye and Yeni Safak), references directed at the CHP 

remained highly negative. 

Table 6. Messages addressed to the AKP/CHP (share of negativity) by each newspaper9 

 November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper AKP (%) CHP (%) AKP (%) CHP (%) 

Cumhuriyet 74 (77.0) 3 (0.0) 75 (77.3) 11 (27.2) 

Sözcü 75 (92.0) 3 (0.0) 94 (87.2) 23 (26.0) 

Hürriyet 46 (82.6) 4 (100.0) 25 (60.0) 10 (80.0) 

Sabah 9 (0.0) 8 (100.0) 40 (0.0)  50 (94.0)  

Türkiye 11 (36.3) 8 (75.0) 10 (10.0) 48 (91.6)  

Yeni Safak 9 (11.1) 4 (100.0) 22 (0.0) 41 (87.8)  

Total 224 (75.4) 30 (73.3) 266 (58.6) 183 (78.6) 

 

In 2018, the CHP increasingly became the addressee of newspaper messages. Negative 

appeals towards the CHP were concentrated among the (mainstream-) pro-government 

newspapers Sabah, Türkiye and Yeni Safak. The shares of negativity directed at the AKP 

among the pro-opposition newspapers Cumhuriyet and Sözcü still predominate the negativity 

towards the CHP. Therefore, the second sample period provides even stronger evidence of 

press-party parallelism if only the main two parties are considered. 

In order to analyse the overall relationship between the newspapers, the tone and the 

addressee of the messages, we supplement the contingency tables with a three-way log linear 

analysis. This analysis offers a final model that retains all effects. The likelihood ratio is χ2 

(0) = 0, p = 1, which indicates that the highest-order interaction (newspaper × news tone × 

message recipient) is significant, with χ2 (80) = 199.67, p < .001 for 2015 and 

χ2 (80) = 325.74, p < .001 for 2018. To break this effect down, we conducted separate chi-

square tests on the message-receiving agent and news tone for each newspaper separately for 

                                                           
8 In 2015, the MHP clearly considered itself an opposition party, which changed remarkably for the 2018 

elections under the new constitution law, when the party even formed an electoral alliance with the AKP. 
9 The table lists the number of all references – positive, negative and neutral – adressing the AKP or the CHP by 

each newspaper for the two sample periods. The percentages refer to the shares of negative messages among 

those references. For instance in 2018, Cumhuriyet reported 75 references directed at the AKP, of which 77.3 

percent were negative.   



 

20 
 

201510 and 201811. The oppositional newspapers Cumhuriyet and Sözcü assumed a rather 

positive journalistic stance when mentioning the CHP and a negative stance whenever the 

AKP was addressed. The number of references directed at each party differed greatly. 

Oppositional newspapers were more likely to express their support by attacking the 

government, rather than by praising the opposition. Sözcü’s 92 percent negativity directed at 

the AKP in 2015 and 87 percent in 2018 made it more partisan than the traditionally more 

strongly pro-oppositional Cumhuriyet, whose negativity rate against the AKP was only 77 

percent in both election periods. The pro-government newspapers Sabah, Türkiye and Yeni 

Safak followed this path: Although their messages were not directed exclusively at the CHP 

but addressed a range of other actors in 2015, partisanship was still evident. When these 

newspapers addressed opposition parties or actors, they did so mostly in a negative way, 

whereas the level of negativity was much lower when the ruling AKP was addressed. Due to 

the partisanship, Türkiye overtook the actually more pro-governmental Yeni Safak from 2015 

to 2018: While Türkiye’s negativity share directed at the CHP increased from to 75 percent in 

2015 to 91 percent in 2018, Yeni Safaks’ fell from 100 percent to 87 percent.  

4.5 Ownership structure 

Lastly, we examined a final model (three-way hierarchical log linear analysis) for each of the 

three present ownership structures that retains the news tone in conjunction with the message-

receiving agent. The association “ownership × news tone” is less significant for 2015,12 the 

highest-order interaction “ownership × news tone × message-receiving agent” yielded 

significant results.13  The likelihood ratio of all models was χ2 (0) = 0, p = 1. 

                                                           
10 For the 2015 election, there is a significant association between news tone and message-receiving agent for 

each newspaper: Cumhuriyet: χ2 (16) = 41.05, p = .001. Cramer’s V = .413. Sözcü: χ2 (14) = 57.87, p < .001. 

Cramer’s V = .528. Hürriyet: χ2 (16) = 51.12, p < .001. Cramer’s V = .461. Sabah: χ2 (16) = 76.81, p < .001. 

Cramer’s V = .548. Türkiye: χ2 (16) = 29.98, p = .018. Cramer’s V = .338. Yeni Safak: χ2 (16) = 52.29, p < .001. 

Cramer’s V = .454. 
11 For the 2018 election, there is a significant and strong association between news tone and message-receiving 

agent for each newspaper: Cumhuriyet: χ2 (12) = 57.93, p < .001. Cramer’s V = .520. Sözcü: χ2 (12) = 75.14, 

p < .001. Cramer’s V = .504. Hürriyet: χ2 (12) = 41.45, p < .001. Cramer’s V = 506. Sabah: χ2 (14) = 159.01, 

p < .001. Cramer’s V = .751. Türkiye: χ2 (14) = 68.82, p < .001. Cramer’s V = .575. Yeni Safak: χ2 (14) = 111.69, 

p < .001. Cramer’s V = .679. 
12 Conglomerate/cross: p = .560; Chain: p = .450; Independent: p = 0.560. This was negligible because the 

effects were consolidated with the significant higher-order interaction of “ownership × news tone × message-

receiving agent”. 
13 Conglomerate/cross: 2015: χ2 (16) = 91.96, p < .001; 2018: χ2 (16) = 215.70, p < .001.  

Chain: 2015: χ2  (16) = 38.95, p = .001; 2018: χ2 (16) = 79.39, p < .001 

Independent: 2015: χ2 (16) = 91.96, p < .001; 2018: χ2 (16) = 215.70, p < .001 

This demonstrates, that the expected values generated by the model were not significantly different from the 

observed data. Therefore, the model is a good fit of the data.  



 

21 
 

To break this analysis further down, separate chi-square tests on the message-receiving agent 

(AKP vs. CHP) and news tone were performed specifically. This test showed a strong 

association between the message-receiving agent and the level of negativity bias, as seen in 

Table 7. 

Table 7. News tone by message-receiving agent (addressee) and ownership structure14  

 November 1, 2015 June 24, 2018 

 AKP (%) CHP (%) AKP (%) CHP (%) 

Tone congl.

/cross 
chain indep. 

congl.

/cross 
chain indep. 

congl.

/cross 
chain indep. 

congl.

/cross 
chain indep. 

Neg. 43 

(57.3) 

112 

(74.6) 

126 

(84.5) 

22 

(91.6) 

22 

(81.4) 

0 

(0.0) 

16 

(16.4) 

98 

(51.3) 

140 

(82.8) 

135 

(90.0) 

141 

(81.9) 

9 

(27.2) 

Pos. 22 

(29.3) 

22 

(14.6) 

4 

(2.6) 

1 

(4.1) 

4 

(14.8) 

5 

(83.3) 

72 

(74.2) 

72 

(37.6) 

1 

(0.5) 

2 

(1.3) 

10 

(5.8) 

15 

(45.4) 

Neut. 10 

(13.3) 

16 

(10.6) 

19 

(12.7) 

1 

(4.1) 

1 

(3.7) 

1 

(16.6) 

9 

(9.2) 

21 

(10.9) 

28 

(16.5) 

13 

(8.6) 

21 

(12.2) 

9 

(27.2) 

Total 75 150 149 24 27 6 97 191 169 150 172 33 

 

Overall, we found a strong relationship between newspapers of a particular ownership 

structure and tone towards specific addressees. Media outlets owned by a conglomerate/cross-

media holdings display less negativity towards the AKP (57.3% and 16.4% for 2015 and 

2018, respectively) and more negativity towards the CHP (91.6% and 90.0% for 2015 and 

2018, respectively). Their share of positive statements towards the AKP (29.3%) exceeded the 

corresponding share towards the CHP (4.1%) by a factor of more than 7 in 2015, and by a 

factor of 57 in 2018 (74.2% vs. 1.3%). These differences highlight the extent of political 

parallelism among those Turkish news outlets in our sample that are owned by companies that 

are either also active in other business sectors or possess multiple media outlets. Note, 

however, that we cannot say anything about the source of this partisanship: Do these 

                                                           
14 Percentages within the particular addressee (e.g. AKP or CHP) are given in the parentheses. A moderate 

(conglomerate/cross) or strong (independent) association between the message-receiving agent and the news 

tone was observed. The relationship between the two variables was statistically significant (for chain only in 

2018). 

Conglomerate/cross: 2015: χ² (6) =13.31, p= .038, Cramer’s V= 0.259; 2018: χ² (6) =156.63, p<.001. Cramer’s 

V= 0.563. 

Chain: 2015: χ² (6) = 7.01, p = .317, Cramer´s V = 0.141; 2018: χ² (6) = 68.55, p < .001, Cramer´s V= 0.307. 

Independent: 2015: χ² (6) = 78.11, p < .001, Cramer´s V = 0.502; 2018: χ² (4) = 83.60, p < .001, 

Cramer´s V = 0.455. 



 

22 
 

newspapers inherently lean towards the AKP (ideology) or do they simply support whichever 

party happens to be in office (opportunism)? 

For the selected chain ownership newspapers, the relationship between the ownership pattern 

and the overall tone towards a specific addressee was weaker. In 2015, 81.4% of the 

statements directed at the CHP where negative, compared to only 74.6% of those directed at 

the AKP. Although the difference is not as large as above in the case of conglomerate/cross-

media ownership, we do find that chain ownership media outlets, too, were more critical of 

the CHP than of the AKP. However, the difference was larger in 2018: Negativity towards the 

CHP was 30% higher than towards the AKP. Furthermore, the newspapers’ rate of positive 

tonality towards the ruling AKP was nearly 6.5 times higher than towards the oppositional 

CHP. 

Lastly, the independent media outlets showed strong partisan orientation in both election 

periods. In 2015, almost 85 percent of the messages addressed to the AKP were negative, but 

none that concerned the CHP. Conversely, positivity for the CHP was 32 times higher than 

positivity towards the AKP. In 2018, the partisan orientation was slightly less pronounced. 

The independent newspapers were both more critical of, and less positive towards, the CHP 

than in 2015. However, given more than 80% negative appeals directed at the AKP, the 

political preferences remained clear. 

Finally, an overall tendency for a clear and negative positioning can be stated across all 

ownership structures. Exceptions from this only exist for independent newspapers addressing 

the CHP in 2015 and 2018 and conglomerate/cross owned newspapers addressing the AKP 

(2018). Here, positivity exceeds negativity or neutrality. 

5 Conclusion 

This paper has examined the link between negativity and political parallelism, and connect it 

with media ownership structures using the example of the news coverage of Turkey’s general 

election in November 2015 and the snap election in June 2018.  

Partisanship and Negativity  

We found confirmation for our first set of hypothesis regarding partisanship of the 

newspapers. For both election campaigns, the news coverage was overwhelmingly negative 

(H 1a). The level of negativity mainly correlates with the journalistic initiative (negative 

references directly created by the journalists were 81.9% in 2015 and 75.8% in 2018). 

Furthermore, newspapers predominantly operate in accordance with their political alignment: 



 

23 
 

Negative messages are mainly sent by a newspapers´ endorsed party. In addition, newspapers 

relied on negative coverage to criticise their political opponents and thereby express support 

for their endorsed party (H 1b). Although some exceptions (Cumhuriyet 2015, Hürriyet, 

2018), all newspapers in the sample showed some indication of favouritism, so it appears that 

attacking others was the way in which these Turkish newspapers support “their side” of the 

political struggle. The intensification of these effects from 2015 to 2018 (H 1c) is partially 

visible: In sum and across the newspapers, the negativity level stays consistent but the 

allocation changes: The negativity among indirect messages, sent by the CHP and addressed 

at the CHP increased. This dynamic suggests that the ruling party (AKP) has gained power 

not only in the political sphere, but also in the media sphere. 

Ownership, negativity bias, political parallelism 

The second set of hypothesis was confirmed to a certain degree.  Contrary to the first part 

hypothesis, independently owned newspapers offered considerably more negative coverage 

than conglomerate/cross-media or chain ownership structures (H 2a). A direct influence of 

ownership structures on the newspapers’ negativity levels could not be observed. Irrespective 

of the ownership patterns, negative messages were transferred much more frequently than 

positive or neutral ones during both election campaigns. The second part, however, can be 

confirmed: We found a strong and positive relationship between ownership patterns and tone 

towards specific recipients. Newspapers under conglomerate/cross-ownership show higher 

negativity rates towards the opposition (CHP) and lower negativity rates as well as higher 

positivity rates towards the ruling party (AKP). The same pattern applies, albeit to a lesser 

degree, to chain ownership. Independently owned newspapers also exhibit a strong 

relationship between tone and recipient, but in the reverse direction: They systemically 

favoured the oppositional CHP over the ruling AKP (H 2b). Concerning the 

conglomerate/cross- and chain-ownerships, the partisan behaviour intensified from 2015 to 

2018 (H 2c). This was not the case with independently owned newspapers. Here, negativity 

towards the CHP increases in favour of decreasing negativity towards the AKP. 

As to the reasons for these observations, supply-driven factors may shed some light on the 

incidence of negativity levels and partisan bias. These include firstly business-related 

preferences and profit considerations. Several newspapers that belong to more sectarian and 

religious community-based media outlets have maintained close relationships with the 

(ruling) AKP government and played a crucial role as “influential sources of inspiration and 

legitimacy” for the party (Kumbaracibasi, 2009, pp. 158). For instance, the Yeni Safak 



 

24 
 

newspaper is owned by the Albayrak group, which is closely associated with the 

Nakshibandia (Naksibendi) sect. The Albayrak group has close ties with the government and 

generates the ideological roots of the party, which may cause some ideological preferences 

(Kumbaracibasi, 2009; Bayazit, 2016). Besides such idiosyncratic political leanings, several 

media companies have won several large tenders for public projects, which may provide some 

indication as to their motivation. The Albayrak Group has been particularly active in non-

media fields, winning tenders for example for the construction of the Istanbul underground 

railway and the production of tanks for the Turkish army (Media Ownership Monitor Turkey, 

2017)15. Low levels of negative coverage directed at the AKP might be explained in a similar 

fashion by non-media business interests with respect to Ihlas Holding (Türkiye) and the 

Kalyon Group (Sabah).16 Secondly, political motives and idiosyncratic preferences on the part 

of reporters for the oppositional newspapers (Cumhuriyet and Sözcü) may have caused higher 

negativity levels towards the ruling AKP and lower negativity levels towards the oppositional 

CHP. Such tendencies may have been spurred by the (threat of) imprisonment of numerous 

journalists on defamatory charges against President Erdogan. In this regard, Yavcan and 

Ongur (2014) draw attention to Cumhuriyet’s surge in sales in response to the imprisonment 

of their head journalist Mustafa Balbay on allegations regarding the Ergenekon trial17 in 2009. 

Cumhuriyet’s sales again increased when the editor-in-chief Can Dündar and the journalist 

Erdem Gül were imprisoned on November 26, 2015.18 Finally, the economic upswing of the 

Sözcü in August 2018 (achievement of the third highest sales in Turkey after Sabah and 

Hürriyet) may have strengthened their keen oppositional strategy. 

The information we have presented confirms the theory of press-party parallelism. The results 

on the source of the messages show that neither oppositional nor conservative or mainstream 

newspapers devote equal coverage to the two main parties (AKP/CHP). This bias of voice 

allocation highlights the omnipresence of “favouritism” among Turkish newspapers. The 

nonexistence critique concerning unbalanced stance in presenting different sides of the 

                                                           
15 Launched by the German section of the Reporters without Borders; The Media Ownership Monitor also drew 

attention to the revenue of the Albayrak group, which reached up to USD 1 billion in 2008 compared to USD 

150 million in 2000. 
16 The Kalyon group was involved for example in public projects such as the Taksim square pedestrianization, 

Istanbul’s third airport and underground railway construction. The Ihlas Group has been responsible for urban 

renewal and other construction projects in Istanbul and across Turkey. 
17 Ergenekon is the name of a clandestine network accused of attempting to overthrow the government and to 

instigate armed riots. The trial came into prominence in 2008. However, the coup plot convictions were declared 

“unproven” by the Turkey’s highest appeal court in 2016.   
18 Sales in the last week of November 2015 increased by 13.5 percent over the previous week 

(www.medyatava.com/tiraj, last accessed on 04.09.2020). 



 

25 
 

discussion during the election campaign periods even exacerbates the bias. Regarding 

political implications, it is to be noted that such biased news messages, some of which have 

even intensified over time, also may lead to more unbalanced election campaigns. The 

moment a newspaper clearly positions itself politically and even makes itself financially 

dependent on the ruling party, this attitude will consolidate rather than dissolve in the future. 

In addition, close connections of politics, media and business sectors also lead to increasing 

dependence of the media on political results and the economic situation. This, too, will 

eventually lead to more biased reporting.19 Society's desire for an independent press is thus 

indispensable for the further development of fair and free democracies. 

In this regard, the paper has contributed to a practical and empirical basis for the theoretical 

literature on media bias. The results also confirmed consistency between the (individual) 

journalistic initiative with the ideological goals of the news organisations: Journalists were 

not disinclined to persuade the media consumers via direct negative or positive messages to 

support either the ruling party or the opposition. Finally, supply-driven reasons fit well with 

the discussion of media bias during the Turkish parliamentary election campaigns. Non-media 

activities and participation in large public tenders constitute potential motives of the media 

outlets’ political alignment. In particular, the thereby economical competition among non-

independent owned media outlets (i.e. conglomerate, cross- or chain media ownerships) was 

unlikely to reduce the appearance of media bias.  

Having examined the relationship between negativity bias, partisan appeals of the newspapers 

and media ownership in Turkey during two election periods, this paper has offered a critical 

outlook on journalistic professionalism and political parallelism in Turkey. The methods of 

analysis can equally be applied to alternative newspaper samples, periods and countries. Such 

research can further enlighten media-government relations and the (manipulative) role of 

negativity – particularly in what appears to be a global surge of populism. 

 

 

                                                           
19 The relationship between Fox News and the Republican Party may be the American example for close 

connections between politics, media and business sectors.  



 

26 
 

References 

Akhavan-Majid, R., Rife, A., & Gopinath, S. (1991). Chain Ownership and Editorial 

Independence: A Case Study of Gannett Newspapers. Journalism & Mass 

Communication Quarterly, 68(1-2), 59–66.  

Anderson, S. P., & McLaren, J. (2012). Media Mergers and Media Bias with Rational 

Consumers. Journal of the European Economic Association, 10(4), 831–859.  

Ansolabehere, S. & Iyengar, S. (1995). Going Negative. How Political Advertisements Shrink 

and Polarize the Electorate. New York: Free Press. 

Artero, J. P. (2015). Political Parallelism and Media Coalitions in Western Europe. Reuters 

Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. Retrieved from 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-

01/Political%20Parallelism%20and%20Media%20Coalitions.pdf (Last accessed on 

27.01.2020) 

Baron, D. P. (2004). Persistent Media Bias. Stanford Graduate School of Business Research 

Paper. (1845), 1–39. Retrieved from 

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.295.3998&rep=rep1&type=p

df (Last accessed on 04.09.2020) 

Baron, D. P. (2005). Competing for the Public Through the News Media. Journal of 

Economics and Management Strategy, 14(2), 339–376.  

Bayazit, H. K. (2016). Media Ownership and Concentration in Turkey. In E. Noam (Ed.), 

Who Owns the World's Media? Media Concentration and Ownership Around the World 

(pp. 387–425). Oxford and New York: Oxford University Press. 

Bayram, S. (2010). Political Parallelism in the Turkish Press. A Historical Interpretation. 

Turkish Studies, 11(4), 579–611.  

Bernhardt, D., Krasa, S. & Polborn, M. (2008). Political Polarization and the Electoral Effects 

of Media Bias. Journal of Public Economics 92(5-6), 1092–1104 

Besley, T., & Prat, A. (2006). Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and 

Government Accountability. American Economic Review, 96(3), 720–736. 

https://doi.org/10.1257/aer.96.3.720  

Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1995). The Crisis of Public Communication. London: 

Routledge. 



 

27 
 

Capella, J. A., & Jamieson, K. H. (1997). Spiral of Cynicism. The Press and the Public Good. 

New York: Oxford University Press. 

Carkoglu, A., Baruh, L., & Yildirim, K. (2014). Press-Party Parallelism and Polarization of 

News Media during an Election Campaign. The Case of the 2011 Turkish Elections. 

The International Journal of Press/Politics, 19(3), 295–317.  

Christensen, C. (2007). Breaking the news: Concentration of ownership, the fall of unions and 

government legislation in Turkey. Global Media and Communication, 3(2), 179–199. 

Dittrich, D. A. V., Guth, W., Kocher, M. & Pezanis-Christou, P. (2021). Loss Aversion and 

Learning to Bid. Economica, 79(314), 226–257. 

Dunaway, J. (2008). Markets, Ownership, and the Quality of Campaign News Coverage. The 

Journal of Politics, 70(4), 1193–1202.  

Dunaway, J. (2013). Media Ownership and Story Tone in Campaign News. American Politics 

Research, 41(1), 24–53.  

European Commission. (2009). Turkey 2009 Progress Report. Brussels. Retrieved from 

https://www.ab.gov.tr/files/AB_Iliskileri/Tur_En_Realitons/Progress/turkey_progress_r

eport_2009.pdf (Last accessed on 04.09.2020). 

Gentzkow, M., & Shapiro, J. (2006). Media Bias and Reputation. Journal of Political 

Economy, 114(2), 280–316. 

Gentzkow, M., & Shapiro, J. (2010). What drives Media Slant? Evidence from U.S. Daily 

Newspapers. Econometrica, 78(1), 35–71.  

Gentzkow, M., Shapiro, J. & Stone (2016). Media Bias in the Marketplace. Theory. In S.P. 

Anderson, J. Waldvogel & D. Strömberg (Eds.), Handbook of Media Economics. 

Volume 1a  (pp. 623–644). Amsterdam: Elsevier. 

Germano, F., & Meier, M. (2013). Concentration and Self-censorship in Commercial Media. 

Journal of Public Economics, 97, 117–130.  

Gilens, M., & Hertzman, C. (2000). Corporate Ownership and News Bias. Newspaper 

Coverage of the 1996 Telecommunications Act. The Journal of Politics, 62(2), 369–

386.  

Gkolemis, C. (2012). Negativity and Press-Party Parallelism. Levels and Patterns of 

Negativity in the Newspaper Coverage of Greek Parliamentary Elections (MA Thesis). 

Leiden University. 



 

28 
 

Hallin, D. C. (1992). Sound Bite News. Television Coverage of Elections, 1968-1988. 

Journal of Communication, 42(2), 5–24.  

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and 

Politics. Cambridge: Cambridge University Press. 

Hallin, D. & Papathanassopoulos, S. (2002). Political Clientelism and the Media. Southern 

Europe and Latin America in Comparative Perspective. Media Culture & Society 24(2), 

175–195 

Hamilton, J. T. (2004). All the News that's Fit to Sell. How the market transforms information 

into news (4th ed.). Princeton: Princeton University Press. 

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory. An Analysis of Decision under Risk. 

Econometrica, 47(2), 263–291. 

Kaya, R., & Çakmur, B. (2011). Politics and the Mass Media in Turkey. Turkish Studies, 

11(4), 521–537.  

Klein, J. G. (1991). Negativity Effects in Impression Formation. A Test in the Political Arena. 

Personality and Social Psychology Bulletin, 17(4), 412–418. 

https://doi.org/10.1177/0146167291174009  

Kumbaracibasi, A. C. (2009). Turkish Politics and the Rise of the AKP. Dilemmas of 

Institutionalization and Leadership Strategy. London and New York: Routledge. 

Kurban, D., & Sözeri, C. (2012). Caught in the Wheels of Power. The Political, Legal and 

Economic Constraints on Independent Media and Freedom of the Press in Turkey. 

Turkish Economic and Social Studies Foundation, 1–82. Retrieved from 

https://www.tesev.org.tr/wp-

content/uploads/report_Caught_In_The_Wheels_Of_Power_The_Political_Legal_And_

Economic_Constraints_On_Independent_Media_And_Freedom.pdf (Last accessed on 

04.09.2020). 

Lengauer, G., Esser, F., & Berganza, R. (2012). Negativity in Political News: A Review of 

Concepts, Operationalizations and Key Findings. Journalism, 13(2), 179–202.  

Media Ownership Monitor Turkey (2017). Media & Owners Database. Bianet Independent 

Communication Network and Reporter without Borders. Retrieved from 

http://turkey.mom-rsf.org/en/owners/ (Last accessed on 04.09.2020). 



 

29 
 

Medyatava (2015/2018). Tiraj Tablosu. Retrieved from http://medyatava.com/tiraj (Last 

accessed on 04.09.2020).  

Mullainathan, S., & Schleifer, A. (2005). The Market for News. The American Economic 

Review, 95(4), 1031–1053. 

Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. London. Sage Publications. 

Niven, D. (2001). Bias in the News: Partisanship and Negativity in Media Coverage of 

Presidents George Bush and Bill Clinton. The Harvard International Journal of 

Press/Politics, 6(3), 31–46.  

Patterson, T. E., & Donsbach, W. (1996). News Decisions. Journalists as Partisan Actors. 

Political Communication, 13(45), 455–468. 

Petrova, M. (2008). Political Economy of Media Capture. In R. Islam (Ed.), Information and 

Public Choice. From Media Markets to Policy Making (pp. 121–139). Washington DC: 

The World Bank. 

Petrova, M. (2012). Mass Media and Special Interest Groups. Journal of Economic Behavior 

& Organization, 84(1), 17–38. 

Pritchard, D. (2002). Viewpoint Diversity in Cross-Owned Newspapers and Television 

Stations. A Study of News Coverage of the 2000 Presidential Campaign. Federal 

Communications Commission Media Ownership Working Group Working Paper. (2). 

Retrieved from https://apps.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/DOC-226838A7.pdf 

(Last accessed on 04.09.2020). 

Reporters without Borders, 2018. https://rsf.org/en/news/turkish-president-about-visit-france-

must-stop-crushing-media-freedom (Last accessed on 04.09.2020) 

Shafer, T., Weimann, G., & Tsfati, Y. (2008). Campaign on the Holy Land: The Content and 

Effects of Election News Coverage in Israel. In J. Strömbäck, & L. Kaid (Eds.), The 

Handbook of Election News Coverage around the World (pp. 209–226). New York: 

Routledge.  

Shrout, P.E. & Fleiss, J. L. (1979). Intraclass Correlation. Uses in Assessing Rater Reliability. 

Psychological Bulletin, 86(2), 420–428. 

Sobbrio, F. (2011). Indirect Lobbying and Media Bias. Quarterly Journal of Political Science, 

6(3-4), 235–274. 



 

30 
 

Soroka, S. (2014). Negativity in Democratic Politics. Causes and Consequences. New York: 

Cambridge University Press. 

Soroka, S., & McAdams, S. (2015). News, Politics, and Negativity. Political Communication, 

32(1), 1–22. https://doi.org/10.1080/10584609.2014.881942 

Toros, E. (2015). Negative Campaigning in Turkish Elections. Turkish Studies, 16(4), 487–

509.  

Tunç, A (2015). Media Ownership and Finances in Turkey. Increasing Concentration and 

Clientelism. South East European Media Observatory, 1–22. Retrieved from 

http://mediaobservatory.net/sites/default/files/Media%20Ownership%20and%20Financ

es%20in%20Turkey.pdf (Last accessed on 04.09.2020). 

Tversky, A., Kahneman, D. (1992). Advances in Prospect Theory. Cumulative Representation 

of Uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 5(4), 297–323. 

van Kempen, H. (2007). Media-Party Parallelism and Its Effects. A Cross-National 

Comparative Study. Political Communication, 24(3), 303–320.  

Wackmann, D. B., Gillmor, D. M., Gaziano, C., & Dennis, E. E. (1975). Chain Newspaper 

Autonomy as Reflected in Presidential Campaign Endorsements. Journalism and Mass 

Communication Quarterly, 52(3), 411–420. 

Yavcan, B., & Ongur, H. Ö. (2014). What Makes for a Critical Media in Turkey? European 

Consortium for Political Research Working Paper, 1–26. Retrieved from 

https://ecpr.eu/Filestore/PaperProposal/7e7b1e36-b0d2-4068-9e80-b6d778fe2698.pdf 

(Last accessed on 04.09.2020) 

 

 


