
1 
 

Negativity Bias, Political Parallelism, Media Ownership:  

Findings from Turkish parliamentary elections 

 

Burcu Ceren Hoff, Verena Pagels & Armin Rott 

Abstract 

This study analyses the potential link between negativity bias and political parallelism in the 

Turkish press and correlates this connection with media ownership patterns during the 

election news coverage in 2015 and 2018. We conduct a quantitative media content analysis 

based on the front pages of six newspapers. The results show a significant relationship 

between negativity and partisanship: Newspaper negativity is not distributed equally in all 

directions; instead, the papers are more negative towards their political opponent and more 

positive towards the party they endorse. The newspapers support their endorsed party mostly 

by “attacking others”, through criticism of the respective opposition. In sum, the number of 

negative references on front pages are predominantly negative (up to 80.8% in 2015 and up to 

68.2 % in 2018). Directly generated messages by journalists exceed the positive references by 

a factor of six (2015) or almost five (2018), and neutral appeals by a factor of almost five 

(2015) or even nine (2018). Furthermore, we investigate the impact of media ownership 

structure on the relationship between negativity and partisanship. The results reveal a 

newspapers’ tendency to be either pro-incumbent or pro-challenger depending on their 

ownership structure: For newspapers that are part of conglomerate or cross-media ownership 

structures, negatitve messages towards the main opposoitional party (CHP) are 22 (2015) or 

67.5 (2018) times higher than positive messages. Independent owned newspapers vice versa 

display 31.5 (2015) or 140 (2018) times more negative messages towards the ruling AKP than 

positive messages. This significant difference is evidence of pronounced political parallelism 

in Turkish news media outlets. We offer a number of possible explanations, inter alia in light 

of the supply-driven perspective on media bias. The results are most likely attributable to the 

media outlets’ organizational ties with the parties, to profit considerations and to direct 

political and ideological preferences. The findings shed some light on the current (political) 

media situation in Turkey and they illustrate implications of acutal media activity in 

connection with the rise of populist parties. 

Keywords: content analysis, negativity bias, partisanship, media, ownership, Turkey. 

JEL classification: D83; P16; D72; L82 



2 
 

1 Introduction 

The question of media impact on information availability, voter behaviour, political 

participation, voters’ preference, and hence political and economic outcomes has been 

discussed extensively in the past decades. In a developed democracy, newspapers are 

expected to be free and objective sources of information. On the one hand, media outlets 

appear to adopt “catch-all-ism”: They replace their own ideological identities with diversity in 

order to reach the largest possible audience and increase their commercial value (van 

Kempen, 2007). Then again, media outlets have also been known to align themselves with a 

particular political party, as a result of which political competition runs parallel to media 

competition (Artero, 2015). Partisan media (i.e., outlets that lack of neutral, independent 

reporting) at times contribute to the breakdown of democracies. The Republic of Turkey 

possibly is a current, prominent example of this transition. We focus on the relationship 

between the media organs and political parties in Turkey as a highly relevant case study in the 

field of media bias research.  

What affects biased tonality of election news coverage and what conclusions can be drawn 

from this to partisan behaviour by media? To investigate these questions, this comparative 

case study examines the relationship between news coverage, its relevant (media) producers 

(i.e. media owners, editors and quoted political actors), negativity bias and partisan appeals of 

newspapers in Turkey during two election periods, the re-election on November 1, 2015, and 

the snap election on June 24, 2018. Considering two election periods allows us to analyse 

negativity bias and press-party parallelism in view of change versus continuity of Turkey’s 

party system. Political parallelism is identified as the systematic support given by 

newspapers to a specific party by positive (praise), at least comparatively less negative 

messages, or the systematic critisism of the opponent party. 

Both elections had unique characteristics. In the regular election on June 7, 2015, the Islamic-

conservative AKP government under Recep Tayyip Erdoğan failed to achieve the absolute 

majority in parliament for the first time since 2002. In addition, the left-wing pro-Kurdish 

HDP for the first time made it past the ten percent threshold into parliament. However, a 

coalition government could not be formed, and a re-election took place on November 1, 2015, 

amidst escalating political violence, terrorism and polarization. The AKP ultimately regained 

the absolute majority but faced considerable challenges on the political agenda: The 

unsuccessful peace process concerning the Kurdish minority, three major terrorist attacks, 

including the deadliest terrorist attack in the history of Turkey (in Ankara), and finally a 

significant change in the electoral code after a constitutional referendum in April 2017. The 



3 
 

latter, along with macroeconomic decisions, the civil war in neighboring Syria and the 

situation in Iraq, was ultimately used to justify an early parliamentary election: The snap 

election on June 24, 2018, which was the first to be held under Turkey’s new presidential 

system. In order to pass the unusually high 10%-threshold, several opposition parties formed 

unlikely alliances to challenge President Erdogan and the ruling AKP. The absolute majority 

however went to the “Cumhur İttifakı”-alliance of the ruling AKP and the right wing MHP. 

Other issues that surrounded the June 2018 election and received extensive news coverage 

included the declining currency, increasing involvement in the Syrian civil war, and the state 

of emergency that had been in effect since the failed coup in July 2016. 

Our analysis is based on the content of the front pages of six national Turkish newspapers: 

Cumhuriyet, Sözcü, Hürriyet, Sabah, Türkiye and Yeni Safak. The data was gathered over the 

periods October 1 to November 1, 2015, and May 24 to June 24, 2018. To construct a 

measure of news coverage, we used the method of quantitative media content analysis. The 

newspapers have different ownership structures and political orientations, which serves us 

well to analyse the media-government relations in Turkey and furthermore the components 

media ownership and journalistic initiative in respect to partisanship and negativity.  

Our findings contribute to the literature on press-party parallelism, polarisation of news media 

(Carkoglu et al., 2014) and political parallelism in the Turkish press (Bayram, 2010). 

Assuming the media perspective and adding the ownership component, we also expand on 

electoral research, e.g. regarding negative campaigning in Turkish elections (Toros, 2015). To 

the best our knowledge, the present study is the first to investigate the relationship between 

the partisan bias of newspaper content and negativity bias while considering media ownership 

structures in Turkey. 

The next section examines negativity and partisan bias. It also provides some political 

background information. After describing the research design (Section 3), the results are 

presented in Section 4. The article concludes with a discussion of the overall trend of political 

parallelism considering media outlets’ organizational relationships with the parties, profit 

considerations and direct political and ideological preferences. 

2 Theoretical and institutional context 

2.1 Negativity, partisanship and press-party parallelism 

It is widely argued that one of the most salient characteristics of election campaign news is 

attacking candidates and the increase in negative coverage (Shaefer et al., 2008; Capella & 



4 
 

Jamieson, 1997). The use of negativity has gained considerable attention and relevance, 

mainly due to its critical role in affecting political and social outcomes. “Negativity bias” is 

the tendency to devote more coverage to negative than to positive or neutral information. 

Negative news stories are framed as failure, fiasco, crisis, frustration, default, threat or 

disappointment. Several sciences study the relative strength of negative over the positive 

news. From a psychological point of view, it is well documented that people pay more 

attention to negative information. They attach greater weight to negative information when 

assessing other individuals and they devote greater cognitive energy while processing bad 

things (Soroka & McAdams, 2015). Economics has established that people care about a loss 

of utility more than about a gain of equal magnitude (Kahneman & Tversky, 1979). Besides 

the experimental work on loss aversion (Tversky & Kahneman, 1992; Dittrich et al., 2012) the 

political science literature has produced two main findings on negativity bias: Klein (1991) 

has shown that negativity plays a greater role in the public perception of candidates than 

positivity. Ansolabehere & Iyengar (1995) examined the impact of negative political 

communication on voter turnout, voting choice and political participation during electoral 

periods. In the field of media and communication sciences, negativity is studied with a 

specific focus on the administrative or financial structure of news organizations, the biases of 

editors, audiences or media owners, and the behaviour and preferences of journalists. Within 

the science of media economics, for instance, the distinction of supply- and demand-side of 

the news media market is used to explain the cause of media bias. The supply-driven 

perspective considers the preference for biased news of in- and external news market actors. 

The media industry is internally biased, if coverage favours one side over the other. This is 

attributed to the ideological bias and interests of journalists (Baron, 2004), owners of the news 

outlets (Anderson & McLaren, 2012), reporters and editors. An external bias can be caused by 

governments (Besley & Prat, 2006), lobbies (Baron, 2005) and advertisers (Petrova, 2008, 

2012; Germano & Meier, 2013). By contrast, the demand-driven perspective identifies 

consumers asking for biased coverage (Mullainathan & Schleifer, 2005; Gentzkow et al., 

2016; Gentzkow & Shapiro, 2006).  

When newspapers have strong partisan alignments the concept of "political" or "press-party 

parallelism" is a relevant research focus. It contains the complex relations between different 

factors for negativity in news coverage and the politicized media landscape. Seymour-Ure 

(1974) introduced the concept of parallelism between parties and newspapers. The main 

feature was found in the ownership of news outlets by strong advocacy biased political 

parties. More factors were identified that may influence media partisanship and bias: 



5 
 

Organisational connections to political parties (Hallin & Papathanassopoulos, 2002), editorial 

partisanship, the legal scope for media firms to support parties (Blumler & Gurevitch, 1995), 

commercialisation and the level of competition in the media system (Gentzkow & Shapiro, 

2010), the level of political and social polarisation (Bernhardt et al., 2008) and profit 

considerations of media firms (Besley & Prat, 2006). 

Hallin and Mancini (2004) applied the concept of press-party parallelism in their cross-

national comparative study. Here, partisanship was significantly found in the media content, 

ownership structure of the news media, readership patterns and affiliations of journalists, 

media owners and media managers. 

In this article, we argue that increasing commercialism and relations between media organs 

and parties (i.e. clientelism) are important drivers of further political partisanship and 

polarisation in the media. Clientelism here means utilitarian relationships between media 

organs and parties: Media ownership by parties is used to form and strengthen alliances 

between political parties and/or media organs. We investigate the possible interrelation 

between negativity bias, political parallelism, media ownership and polarisation in the case of 

the Turkish press, focusing on politicians’ messages. We examine how those messages are 

selected and presented in the news by the journalists or editors and in what way negativity and 

partisanship appear.  

First, we elaborate on the level and characteristics of negativity in the election news coverage 

in Turkey in 2015 and 2018. We then specifically ask whether the level of negativity towards 

the respective endorsed (or opponent) party within the various newspapers changed. Lastly, 

we examine to what extent negativity and political parallelism varies according to the 

ownership structures of newspapers. Finally, we address the following summary question: Is 

there a three-way connection between partisanship, negativity and ownership? 

The paper focuses on two variables: political parallelism (the political context) and media 

ownership (the economic context). In this context, by parallelism we mean the newspapers’ 

political engagement by systematically supporting their endorsed candidate or party and 

criticising their opponent. While the link between journalists’ political beliefs and news 

selection is well-researched (Patterson & Donsbach, 1996; Niven, 2001; van Kempen, 2007), 

we add the negativity component. The following first set of hypotheses describes our 

expectations regarding the connection between newspaper partisanship and negativity: 



6 
 

Turkish newspapers display more negative messages on their front pages than positive 

or neutral ones (H 1a). 

Furthermore, newspapers operate in accordance with their political alignment. Their 

endorsed party primarily sends negative messages. In addition, newspapers give more 

negativity towards their political opponent (H 1b). 

We also expect that the level of newspapers’ negativity (H 1a) and accordance (H 1b) 

during the 2018 election period will surpass that of 2015 (H 1c). 

To press-party parallelism, we then add media ownership structures. Plenty of literature has 

associated media ownership, the media market and/or media profit orientation with the 

content of the political and economic news coverage (Dunaway, 2013; Gentzkow & Shapiro, 

2006; Hamilton, 2004; Gilens & Hertzman, 2000; Akhavan-Majid et al., 1991). Usually, the 

following forms of media ownership are distinguished: corporate (i.e. shareholder controlled), 

cross-media, chain and independent. In this study, corporate media companies within this 

study appear as conglomerates in particular. Those include media outlets being part of a larger 

business that also operates in other industries. Usually, their overarching objective is the 

maximisation of profits. This may lead to a more unbalanced broadcast, i.e. more negative or 

positive as opposed to neutral campaign messages (Dunaway, 2013; Gilens & Hertzman, 

2000). If a media company or its parent owns various media sources such as print, TV, radio 

or online, we speak of cross-media ownership. Such companies are more likely to receive 

financial support from collusion with the government than independently owned publishers, 

which makes their content more susceptible to bias (Besley & Prat, 2006). Besides that, news 

content manipulation and lower viewpoint diversity are well documented for cross-owned 

media outlets (Pritchard, 2002). A chain ownership comprises numerous outlets of one certain 

medium such as a chain of newspapers, magazines, TV channels. They can facilitate news 

bias, for example due to a homogenizing effect on editorial recruitment (i.e. less editorial 

independence) (Akhavan-Majid et al., 1991; Wackmann et al., 1975). Furthermore, chain 

owned media companies tending to be more profit-oriented than independently owned 

publishers and therefore more likely produce negative or positive rather than neutral media 

content (Dunaway, 2008).Independently owned media outlets are led by a single individual, 

company or family. They are not publicly traded or owned by a holding company.  

Of course, media bias may be due not only to media ownership structures but also to a wide 

range of factors on the demand and supply side. The relationship between ownership structure 



7 
 

and negativity bias in conjunction with political parallelism is yet to be researched in the 

Turkish case. We therefore propose the following second set of hypotheses: 

Newspapers under conglomerate/cross-media/chain ownership offer more negative 

coverage than independently owned newspapers (H 2a).  

Furthermore, outlets under conglomerate/cross-media/chain ownership offer more 

negative coverage of the opposition and more positive coverage of the ruling party than 

independently owned outlets (H 2b).  

Lastly, the level of negativity towards the opposition (and positivity towards the ruling 

party) grew from 2015 to 2018 within conglomerate/cross-media/chain ownership 

structures (H 2c). 

2.2 Media Landscape and Policy in Turkey 

Historically speaking, the Turkish newspapers have always had close ties with the political 

parties (Bayram, 2010). The deregulation and commercialisation of the media market, the 

emergence of a corporate-clientelist relationship between the media and the state, the 

concentration of media ownership, the low legal obstacles to cross-mergers and the 

investments of media owners in non-media sectors have been widely studied (Christensen, 

2007; Kurban & Sözeri, 2012). But the establishment of a predominant party system since the 

AKP’s first term in office in 2002 gave the discussions on Turkey’s media landscape, 

particularly media independence and pro-government-bias, new momentum. The party that 

rather had a volatile and fractionalized image attracted a vast majority of media owners who 

began to support the new AKP government for its pro-EU agenda. Consensus-building 

policies went out of fashion as a group of pro-government and partisan media outlets emerged 

over the years. Critics have referred to these outlets and their wholesale support for the 

government as the “media pool” (Kaya & Cakmur, 2011, pp. 532; Tunç 2015, pp. 15). 

Primarily due to the poor macroeconomic financial situation following the 2001 economic 

crisis, assets of some newspapers and TV channels were transmitted in the Saving Deposit 

Insurance Fund (TMSF), which is under the supervision of the Central Bank of Turkey. The 

bank is now attached to the President’s office and insofar not detached from political events. 

The motivation behind the integration of media companies into the TMSF fuelled extensive 

discussions over its transparency. Especially, because the indirect political interference 

through the Central Bank of Turkey resulted in the sale of one of the second-largest media 

group (Turkuvaz Media Group; this contains the Sabah newspaper, i.a.) to a corporation that 



8 
 

has close ties with the AKP government. A consortium of businesspersons, including the 

prime minister’s son-in-law, led the sale. This entire procedure intensified the public debate, 

because it was considered to be as a government’s effort to create a partisan media outlet, by 

using the clientelist relationships in its favour (Carkoglu et al., 2014). Accordingly, the AKP’s 

rise to power has been identified as a “milestone” for media-state relations: Reshaped and 

AKP-friendly media companies have gained the upper hand over opposition and mainstream 

outlets (Kurban & Sözeri, 2012). In recent years, Turkey’s manifold media landscape 

including their diverse national and foreign coverage transformed into a permanent conflict 

between either pro-government or pro-opposition media outlets.  

Further significant changes in the news industry occurred between 2015 and 2018. This 

concerns the Dogan Media Company (owner of several daily newspapers, including the 

largest newspaper, Hürriyet) which was part of the Dogan Group. The Dogan Group was 

involved in a tax evasion case, which culminated in a tax fine of USD 2.5 billion in 2009. 

This judgment was widely seen as one of the government’s first strategic steps to eliminate 

opposition media (Kurban & Sözeri, 2012; European Commission, 2009). The sale of the 

thereby financially weakened Dogan Media Company to the Demirören Holding, a pro-

government Turkish conglomerate with interests in energy, construction, industry, port and 

shopping mall management, tourism and media in early 2018 can be seen as a second and 

ultimately effective step. That way, one of Turkey’s leading media groups, which tended to 

side with the opposition, slowly moved closer to the government.  

Lastly, in the second quarter of 2018 and while the election campaigns, Cumhuriyet’s trials 

began, and the Sözcü newspaper was sued on terror charges.1 

In conclusion, 90 percent of the most-read or watched national newspapers and TV channels 

currently favour the government (Reporters without Borders, 2018). The remaining media 

companies were strongly challenged by the political circumstances. 

3 Operationalization, Data and Measurement  

We use newspaper front pages to evaluate the effects of negative coverage. This source of 

media content allows us, firstly, to consistently record the changing atmosphere over time. 

Such consistency could not be achieved with online news outlets, which update their pages 

many times a day. This overwhelming variation associated with the increasing popularity of 

                                                           
1 Multiple journalists, lawyers and executives from Cumhuriyet went on trial on charges of aiding a terrorist 

organization, facing sentences of between 7,5 and 43 years in prison.   



9 
 

online media, would make comparisons difficult. Secondly, digital full-text archives 

(including front pages) are available for Turkish newspapers but not for online news, 

newscasts, or radio news. Thirdly, the press still have an agenda-setting role, whereas many 

other media do not produce their own content. 

Six of the total of 45 Turkish daily national newspapers were selected based on their 

geographic distribution, level of circulation, ideological stance, format and ownership 

structure. The front pages of the selected newspapers were analysed over the one-month 

period prior to each of the elections of November 1, 2015, and June 24, 2018. The front pages 

of Sözcü, Türkiye and Yeni Safak were obtained from the e-newspaper archive of Ihlas News 

Agency (www.gazeteler.org), whereas those of Cumhuriyet, Hürriyet and Sabah were sourced 

from the E-Newspaper archive Iha (http://gazetebasliklari.iha.com.tr/). The sample contains 

outlets from four of the six largest publishing companies;2 the combined circulation of the 

sampled newspapers accounts for about 46% of the market (Medyatava, 2015/2018). Finally, 

the sample represents the four ownership types (see 2.1) as follows: Hürriyet, Sabah, Türkiye, 

Yeni Safak are concurrently categorized as conglomerate, cross-media and chain ownerships. 

Sözcü also is included in the chain ownership category but independently owned. Cumhuriyet 

exclusively is independently owned. Since the categories conglomerate and cross-media 

include the same cluster of the sample newspapers, we summarize them as 

conglomerate/cross-media. Figure 1 shows the circulation, political orientation and ownership 

structure of the sampled newspapers. 

                                                           
2 The largest publishing companies are: Demirören (Hürriyet), Albayrak (Yeni Safak), Kalyon/Turkuaz (Sabah), 

Dogus, Ihlas (Türkiye) and Ciner. 

http://gazetebasliklari.iha.com.tr/


10 
 

Figure 1. Sample newspapers: Market share, political orientation (Carkoglu et al., 2014) and 

ownership structure. 

 

 

The unit of analyses are individual messages on front-pages. We identify the support given by 

newspapers to a specific party through their distribution of positive (praise) or at least non-

negative messages (political parallelism). Throughout the study, we distinguish between 

negative (critical), positive (praising) and neutral messages (news tone) across the six sample 

newspapers and two election campaigns. The message is rated as negative/critical when the 

actor is clearly criticized or disapproved, or positive/affirmative if it contains an expression of 

endorsement and confirmation (Lengauer et al., 2012). This rated tonality of a statement 

constitutes our dependent variable. In the next step, we control the tonality for journalistic 

initiative, message-sending and -receiving agents and the ownership structure. In the course of 

journalistic initiative, we distinguish between direct and indirect messages (quotes): 

Newspapers may express their preferences for political actors either directly through 

messages by their own journalists, or indirect by systematically printing quotes by these 

actors (Gkolemis, 2012). We then examine according to the sender (message-sending agent) 

and the recipient (message-receiving agent). Hereby, we distinguish between the governing 

party (AKP) and their most important opponent (CHP). Finally, we control the tonality for the 

ownership structure (conglomerate/cross-media, chain, independent). 

1,2

8,7

9,9
9,5

4,2
3,4

1,2

9,5
10,1

10,6

4,4
3,9

0

2

4

6

8

10

12

Cumhuriyet Sözcü Hürriyet Sabah Türkiye Yeni Safak

Market share

(2015)

Market share

(2018)

Political

Orientation
left/pro-

opposition
mainstream

right/pro-

government

Ownership 

Structure
independent

chain

conglomerate

cross-media



11 
 

We examine 1,432 individual messages from 192 front pages per election period. The sample 

comprises 227 statements from Cumhuriyet, 252 from Sözcü, 201 from Hürriyet, 269 from 

Sabah, 235 from Türkiye and 248 from Yeni Safak.3 To test the intra- and inter-coder 

reliability of our assessment of tonality, a random subsample of the 2015 data was re-coded. 

Regarding the inter-coder reliability, Cohen’s Kappa for all codes ranged from .824 to 1 

(“almost perfect”). For the news tone code, the Kappa was .764, which is “substantial” given 

the nature of the data (Landis & Koch, 1977). The intra-coder reliability is expressed through 

the Intraclass Correlation Coefficient (ICC), which ranges from .875 (95% confidence interval 

from .801 to .922) to 1 for our codes (Shrout & Fleiss, 1979).  

4 Results 

4.1 News tone 

By either directly producing messages or indirectly reproducing the words of politicians or 

parties, the newspapers gave wide coverage to negative statements on their front pages 

(64.8% and 61.5% for 2015 and 2018, respectively), compared to positive and neutral ones 

(cf. Tab. 1). The newspapers were strongly involved in the electoral campaign. The share of 

front pages that include (positive or negative) evaluative messages by the politicians or the 

journalists themselves exceeds 80 percent. Appraisals and opinions about specific candidates 

are much more common than a neutral or passive stance, and negative statements are more 

common than positive or neutral ones. It appears that the Turkish newspapers‘choice of 

primarily negative statements was an intentional decision. 

Table 1. Tone frequencies for each newspaper4 

 November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper  Neg. (%) Pos. (%) Neut. (%) Total Neg. (%) Pos. (%) Neut. (%)  Total  

Cumhuriyet  79 (65.8) 21 (17.5) 20 (16.7) 120 73 (68.2) 13 (12.1) 21 (19.6) 107 

Sözcü 84 (80.8) 11 (10.6) 9 (8.7) 104 98 (66.2) 20 (13.5) 30 (20.3) 148 

Hürriyet 74 (61.7) 14 (11.7) 32 (26.7) 120 35 (43.2) 17 (21.0) 29 (35.8) 81 

Sabah 84 (65.6) 27 (21.1) 17 (13.3) 128 78 (55.3) 47 (33.3) 16 (11.3) 141 

Türkiye 77 (58.8) 25 (19.1) 29 (22.1) 131 74 (71.2) 15 (14.4) 15 (14.4) 104 

Yeni Safak 75 (59.1) 37 (29.1) 15 (11.8) 127 74 (61.2) 29 (24.0) 18 (14.9) 121 

Total 473 (64.8) 135 (18.5) 122 (16.7) 730 432 (61.5) 141 (20.1) 129 (18.4) 702 

                                                           
3 On average, the front pages do not contain significantly different amounts of messages (average = 238 

messages; standard deviation = 21.4). This allows the analysis of absolute values, i.a..  
4 Percentages among all references of a particular newspapers are given in parentheses. The relationship between 

the newspapers and the news tone is statistically significant in each election campaign. 2015: χ² (10) = 36.75, 

p < .001; Cramer’s V = 0.159. 2018: χ² (10) = 48.83, p < .001; Cramer’s V = 0.187. 



12 
 

 

In 2015, with a share of balanced messages close to 30 percent, Hürriyet was more neutral 

than the other newspapers. The rest of the newspapers in the sample did not differ 

considerably in their tendency towards featuring evaluative statements in 2015. However, 

Sözcü had the most decidedly negative tone (more than 80 % negative statements). Sözcü, 

Sabah and Yeni Safak  featured around 90 percent evaluative, i.e. either positively or 

negatively charged, statements. 

In 2018, Sözcü, Hürriyet and Sabah considerably reduced their negativity. The biggest change 

can be seen in Hürriyet, as the level of negativity decreased almost by 20 percent, with its 

neutrality level increasing by nearly 10 percent. In addition, Sözcü’s negativity share fell by 

15 percent, while the negative tonality of Sabah diminished by 10 percent. Positive tonality 

gained new momentum in 2018, with Sabah’s share reaching 33 percent.  

4.2 Journalistic initiative 

To what extent is the negativity in the news directly attributable to journalists (journalistic 

initiative), as opposed to the newspapers’ quoting of external sources (messages of other 

actors)? Table 2 provides some answers. 

Table 2. Journalistic initiative: Tone by direct messages (journalists/editors) versus indirect 

messages (quotes of others)5 

November 1, 2015 June 24, 2018 

Tone 

direct messages  

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

direct messages  

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

Negative 158 (81.9) 315 (58.7) 119 (75.8) 313 (57.4) 

Positive 26 (13.5) 109 (20.3) 25 (15.9) 116 (21.3) 

Neutral 9 (4.7) 113 (21.0) 13 (8.3) 116 (21.3) 

Total 193 (100.0) 537 (100.0) 157 (100.0) 545 (100.0) 

 

In the 2015 sample, journalists themselves produced 193 direct messages or 26.4 percent of 

all references without quoting others. 82 percent of these messages were negative – six times 

more than the number of positive references and 17 times more than neutral statements. In 

                                                           
5 Percentages among the negative tone for each message type (direct/journalists vs. indirect/others) and year are 

given in parentheses. The relationship between the news tone and the message type is statistically significant. 

2015: χ² (2) = 38.16, p < .001; Cramer’s V = 0.229; 2018: χ² (2) = 19.64, p < .001; Cramer’s V = 0.167. 



13 
 

2018, the newspapers sent 157 direct journalistic messages (close to 17 % of the total) without 

quoting others. Among those, 75 percent were critical. The negative share exceeded the 

positive references by a factor of almost five, and the neutral messages by a factor of nine. 

In both election periods, criticising a candidate or a party was mostly done directly, without 

quoting others. In 2015, the share of negative journalistic (direct) references outweighed the 

share of negative references generated by politicians or other actors (indirect) by 23 percent. 

In 2018, this difference had declined somewhat to 18 percent.  

Next, we examined the use of direct negativity by each newspaper (cf. Tab. 3). In 2015, the 

opposition-leaning Sözcü, a keen opponent of the ruling AKP and supporter of Kemalist 

ideology, made the greatest use of direct journalistic negativity: Nearly 68 percent of its 

negative references constituted direct journalistic criticism. By contrast, the negative 

statements contained in the mainstream-left Hürriyet tended to be (indirect) quotes from 

parties or politicians (89.2 %), rather than direct messages from the journalists or editors 

(10.8%). The conservative Türkiye and Yeni Safak similarly preferred indirect, “covert” 

negativity: While almost 60% of their statements were negative (cf. Tab. 1), only about a 

quarter of those references were generated directly by the journalists/editors themselves. 

By 2018, the share of direct negative statements generated by the conservative newspapers 

Türkiye and Yeni Safak themselves had grown, whereas “covert” negativity became more 

popular with the mainstream papers Hürriyet and Sabah. Mainstream-left Hürriyet made no 

negative statements generated by its own journalists whatsoever, and mainstream-right Sabah 

also leaned heavily towards indirect negativity, quoting electoral actors for about 80 percent 

of its negative appeals. Lastly, the share of direct journalistic statements in the oppositional 

Sözcü fell considerably in 2018, below the share of indirect messages.  



14 
 

Table 3. Journalistic initiative: Use of negativity per newspaper by direct messages 

(journalists/editors) versus indirect messages (quotes of others)6 

 
November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper  

direct messages 

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

direct messages 

(by journalists) 

(%) 

indirect messages 

(quotes of others) 

(%) 

Cumhuriyet  25 (31.6) 54 (68.4) 21 (28.8) 52 (71.2) 

Sözcü  57 (67.9) 27 (32.1) 35 (35.7) 63 (64.3) 

Hürriyet  8 (10.8) 66 (89.2) 0 (0.0) 35 (100.0) 

Sabah  29 (34.5) 55 (65.5) 15 (19.2) 63 (80.8) 

Türkiye  19 (24.7) 58 (75.3) 20 (27.0) 54 (73.0) 

Yeni Safak  20 (26.7) 55 (73.3) 28 (37.8) 46 (62.2) 

Total  158 (33.4) 315 (66.6) 119 (27.5) 313 (72.5) 

 

4.3 Message-sending agent 

The six newspapers can be divided into two clusters, depending on the degree to which they 

report statements by the AKP, as opposed to the main opposition party CHP. In the first 

cluster, consisting of the (mainstream-)right Sabah, Türkiye and Yeni Safak, we found an 

overwhelming majority of AKP references in 2015 (cf. Tab. 4). Due to this imbalance, these 

newspapers almost appeared as “unofficial party sources”. The second cluster of newspapers, 

containing the (mainstream-) left Cumhuriyet, Sözcü and Hürriyet, featured considerably 

fewer AKP references and more balanced coverage between two main parties. As a result, the 

front pages of the oppositional newspapers contained markedly fewer party statements than 

those of the pro-government newspapers. 

In 2018, the first cluster (Sabah, Türkiye and Yeni Safak) maintained its strong bias in favour 

of statements by the AKP. By contrast, two of the three newspapers of the second cluster 

(Cumhuriyet and Sözcü) devoted more space to opposition statements. Cumhuriyet even 

quoted the CHP 15 times more often than the AKP. Thus, abandoning the more balanced 

stance it maintained in 2015, Cumhuriyet had become somewhat of an “unofficial party 

source” for the opposition by 2018. 

                                                           
6 Percentages of negative statements from direct messages (journalists/editors) versus indirect messages (quotes 

of others) for each newspaper and year are given in parentheses. The relationship between the message type and 

the newspapers is statistically significant. 2015: χ² (5) = 66.12, p < .001; Cramer’s V = 0.374. 2018: 

χ² (5) = 23.27, p < .001; Cramer’s V = 0.232. 



15 
 

Table 4. Messages sent by AKP/CHP (share of negativity) and reported in each newspaper7 

  November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper 
 

 AKP (%) CHP (%) AKP (%) CHP (%) 

Cumhuriyet  28 (60.7) 20 (60.0) 3 (66.6) 46 (65.2) 

Sözcü  10 (50.0) 18 (66.6) 21 (28.5) 45 (58.3) 

Hürriyet  46 (54.3) 28 (53.5) 45 (37.7) 33 (51.5) 

Sabah  85 (58.8) 1 (0.0) 72 (65.2) 1 (0.0) 

Türkiye  88 (59.0) 7 (14.2) 66 (69.6) 1 (1.0) 

Yeni Safak  87 (55.1) 1 (0.0) 58 (60.3) 0 (0.0) 

Total  344 (57.2) 75 (53.3) 265 (57.7) 126 (60.3) 

 

4.4 Message-receiving agent 

We also investigated the potential link between press-party parallelism and negativity bias by 

examining whom the messages were addressed to (message-receiving agent). The results, 

which are summarised in Table 5, show that the newspapers had a strong tendency to publish 

negative messages about one party and non-negative messages about the other.  

In 2015, the oppositional newspapers addressed substantially fewer references at the AKP 

than at the CHP – the consideration of message-sending agents put aside. The AKP received 

most coverage, and the greatest share of coverage in relation to the CHP, from Sözcü and 

Cumhuriyet. Accordingly, the CHP received relatively few statements from the pro-

government newspapers Sabah, Türkiye and Yeni Safak. Rather than addressing solely the 

main opposition party CHP, references to the opposition were widely dispersed: Among the 

political parties, besides the CHP, the HDP (the mainly Kurdish-led “People’s Democracy 

Party”) and the MHP8 (the ultraconservative “Nationalist Action Party”) were addressed most 

frequently. Concerning the negativity and on the part of the mainstream and pro-governmental 

newspapers (Hürriyet, Sabah, Türkiye and Yeni Safak), references directed at the CHP 

remained highly negative. 

                                                           
7 The table lists the number of all references – positive, negative and neutral – sent by the AKP or the CHP and 

printed in each newspaper. The percentages refer to the shares of negative messages among those references. For 

instance, Hürriyet printed 46 references from the AKP or affiliated persons in the run-up to the 2015 election, of 

which 54.3 percent were negative.   
8 In 2015, the MHP clearly considered itself an opposition party, which changed remarkably for the 2018 

elections under the new constitution law, when the party even formed an electoral alliance with the AKP. 



16 
 

Table 5. Messages addressed to the AKP/CHP (share of negativity) by each newspaper9 

 November 1, 2015 June 24, 2018 

Newspaper AKP (%) CHP (%) AKP (%) CHP (%) 

Cumhuriyet 74 (77.0) 3 (0.0) 75 (77.3) 11 (27.2) 

Sözcü 75 (92.0) 3 (0.0) 94 (87.2) 23 (26.0) 

Hürriyet 46 (82.6) 4 (100.0) 25 (60.0) 10 (80.0) 

Sabah 9 (0.0) 8 (100.0) 40 (0.0)  50 (94.0)  

Türkiye 11 (36.3) 8 (75.0) 10 (10.0) 48 (91.6)  

Yeni Safak 9 (11.1) 4 (100.0) 22 (0.0) 41 (87.8)  

Total 224 (75.4) 30 (73.3) 266 (58.6) 183 (78.6) 

 

In 2018, the CHP increasingly became the addressee of newspaper messages. Negative 

appeals towards the CHP were concentrated among the (mainstream-) pro-government 

newspapers Sabah, Türkiye and Yeni Safak. The shares of negativity directed at the AKP 

among the pro-opposition newspapers Cumhuriyet and Sözcü still predominate the negativity 

towards the CHP. Therefore, the second sample period provides even stronger evidence of 

press-party parallelism if only the main two parties are considered. 

In order to analyse the overall relationship between the newspapers, the tone and the 

addressee of the messages, we supplement the contingency tables with a three-way log linear 

analysis. This analysis offers a final model that retains all effects. The likelihood ratio is χ2 

(0) = 0, p = 1, which indicates that the highest-order interaction (newspaper × news tone × 

message recipient) is significant, with χ2 (80) = 199.67, p < .001 for 2015 and 

χ2 (80) = 325.74, p < .001 for 2018. To break this effect down, we conducted separate chi-

square tests on the message-receiving agent and news tone for each newspaper separately for 

201510 and 201811. The oppositional newspapers Cumhuriyet and Sözcü assumed a rather 

                                                           
9 The table lists the number of all references – positive, negative and neutral – adressing the AKP or the CHP by 

each newspaper for the two sample periods. The percentages refer to the shares of negative messages among 

those references. For instance in 2018, Cumhuriyet reported 75 references directed at the AKP, of which 77.3 

percent were negative.   
10 For the 2015 election, there is a significant association between news tone and message-receiving agent for 

each newspaper: Cumhuriyet: χ2 (16) = 41.05, p = .001. Cramer’s V = .413. Sözcü: χ2 (14) = 57.87, p < .001. 

Cramer’s V = .528. Hürriyet: χ2 (16) = 51.12, p < .001. Cramer’s V = .461. Sabah: χ2 (16) = 76.81, p < .001. 

Cramer’s V = .548. Türkiye: χ2 (16) = 29.98, p = .018. Cramer’s V = .338. Yeni Safak: χ2 (16) = 52.29, p < .001. 

Cramer’s V = .454. 
11 For the 2018 election, there is a significant and strong association between news tone and message-receiving 

agent for each newspaper: Cumhuriyet: χ2 (12) = 57.93, p < .001. Cramer’s V = .520. Sözcü: χ2 (12) = 75.14, 

p < .001. Cramer’s V = .504. Hürriyet: χ2 (12) = 41.45, p < .001. Cramer’s V = 506. Sabah: χ2 (14) = 159.01, 

p < .001. Cramer’s V = .751. Türkiye: χ2 (14) = 68.82, p < .001. Cramer’s V = .575. Yeni Safak: χ2 (14) = 111.69, 

p < .001. Cramer’s V = .679. 



17 
 

positive journalistic stance when mentioning the CHP and a negative stance whenever the 

AKP was addressed. The number of references directed at each party differed greatly. 

Oppositional newspapers were more likely to express their support by attacking the 

government, rather than by praising the opposition. Sözcü’s 92 percent negativity directed at 

the AKP in 2015 and 87 percent in 2018 made it more partisan than the traditionally more 

strongly pro-oppositional Cumhuriyet, whose negativity rate against the AKP was only 77 

percent in both election periods. The pro-government newspapers Sabah, Türkiye and Yeni 

Safak followed this path: Although their messages were not directed exclusively at the CHP 

but addressed a range of other actors in 2015, partisanship was still evident. When these 

newspapers addressed opposition parties or actors, they did so mostly in a negative way, 

whereas the level of negativity was much lower when the ruling AKP was addressed. Due to 

the partisanship, Türkiye overtook the actually more pro-governmental Yeni Safak from 2015 

to 2018: While Türkiye’s negativity share directed at the CHP increased from to 75 percent in 

2015 to 91 percent in 2018, Yeni Safaks’ fell from 100 percent to 87 percent.  

4.5 Ownership structure 

Lastly, we examined a final model (three-way hierarchical log linear analysis) for each of the 

three present ownership structures that retains the news tone in conjunction with the message-

receiving agent. The association “ownership × news tone” is less significant for 2015,12 the 

highest-order interaction “ownership × news tone × message-receiving agent” yielded 

significant results.13  The likelihood ratio of all models was χ2 (0) = 0, p = 1. 

To break this analysis further down, separate chi-square tests on the message-receiving agent 

(AKP vs. CHP) and news tone were performed specifically. This test showed a strong 

association between the message-receiving agent and the level of negativity bias, as seen in 

Table 6. 

                                                           
12 Conglomerate/cross: p = .560; Chain: p = .450; Independent: p = 0.560. This was negligible because the 

effects were consolidated with the significant higher-order interaction of “ownership × news tone × message-

receiving agent”. 
13 Conglomerate/cross: 2015: χ2 (16) = 91.96, p < .001; 2018: χ2 (16) = 215.70, p < .001.  

Chain: 2015: χ2  (16) = 38.95, p = .001; 2018: χ2 (16) = 79.39, p < .001 

Independent: 2015: χ2 (16) = 91.96, p < .001; 2018: χ2 (16) = 215.70, p < .001 

This demonstrates, that the expected values generated by the model were not significantly different from the 

observed data. Therefore, the model is a good fit of the data.  



18 
 

Table 6. News tone by message-receiving agent (addressee) and ownership structure14  

 November 1, 2015 June 24, 2018 

 AKP (%) CHP (%) AKP (%) CHP (%) 

Tone congl.

/cross 
chain indep. 

congl.

/cross 
chain indep. 

congl.

/cross 
chain indep. 

congl.

/cross 
chain indep. 

Neg. 43 

(57.3) 

112 

(74.6) 

126 

(84.5) 

22 

(91.6) 

22 

(81.4) 

0 

(0.0) 

16 

(16.4) 

98 

(51.3) 

140 

(82.8) 

135 

(90.0) 

141 

(81.9) 

9 

(27.2) 

Pos. 22 

(29.3) 

22 

(14.6) 

4 

(2.6) 

1 

(4.1) 

4 

(14.8) 

5 

(83.3) 

72 

(74.2) 

72 

(37.6) 

1 

(0.5) 

2 

(1.3) 

10 

(5.8) 

15 

(45.4) 

Neut. 10 

(13.3) 

16 

(10.6) 

19 

(12.7) 

1 

(4.1) 

1 

(3.7) 

1 

(16.6) 

9 

(9.2) 

21 

(10.9) 

28 

(16.5) 

13 

(8.6) 

21 

(12.2) 

9 

(27.2) 

Total 75 150 149 24 27 6 97 191 169 150 172 33 

 

Overall, we found a strong relationship between newspapers of a particular ownership 

structure and tone towards specific addressees. Media outlets owned by a conglomerate/cross-

media holdings display less negativity towards the AKP (57.3% and 16.4% for 2015 and 

2018, respectively) and more negativity towards the CHP (91.6% and 90.0% for 2015 and 

2018, respectively). Their share of positive statements towards the AKP (29.3%) exceeded the 

corresponding share towards the CHP (4.1%) by a factor of more than 7 in 2015, and by a 

factor of 57 in 2018 (74.2% vs. 1.3%). These differences highlight the extent of political 

parallelism among those Turkish news outlets in our sample that are owned by companies that 

are either also active in other business sectors or possess multiple media outlets. Note, 

however, that we cannot say anything about the source of this partisanship: Do these 

newspapers inherently lean towards the AKP (ideology) or do they simply support whichever 

party happens to be in office (opportunism)? 

For the selected chain ownership newspapers, the relationship between the ownership pattern 

and the overall tone towards a specific addressee was weaker. In 2015, 81.4% of the 

statements directed at the CHP where negative, compared to only 74.6% of those directed at 

the AKP. Although the difference is not as large as above in the case of conglomerate/cross-

                                                           
14 Percentages within the particular addressee (e.g. AKP or CHP) are given in the parentheses. A moderate 

(conglomerate/cross) or strong (independet) association between the message-receiving agent and the news tone 

was observed. The relationship between the two variables was statistically significant (for chain only in 2018). 

Conglomerate/cross: 2015: χ² (6) =13.31, p= .038, Cramer’s V= 0.259; 2018: χ² (6) =156.63, p<.001. Cramer’s 

V= 0.563. 

Chain: 2015: χ² (6) = 7.01, p = .317, Cramer´s V = 0.141; 2018: χ² (6) = 68.55, p < .001, Cramer´s V= 0.307. 

Independent: 2015: χ² (6) = 78.11, p < .001, Cramer´s V = 0.502; 2018: χ² (4) = 83.60, p < .001, 

Cramer´s V = 0.455. 



19 
 

media ownership, we do find that chain ownership media outlets, too, were more critical of 

the CHP than of the AKP. However, the difference was larger in 2018: Negativity towards the 

CHP was 30% higher than towards the AKP. Furthermore, the newspapers’ rate of positive 

tonality towards the ruling AKP was nearly 6.5 times higher than towards the oppositional 

CHP. 

Lastly, the independent media outlets showed strong partisan orientation in both election 

periods. In 2015, almost 85 percent of the messages addressed to the AKP were negative, but 

none that concerned the CHP. Conversely, positivity for the CHP was 32 times higher than 

positivity towards the AKP. In 2018, the partisan orientation was slightly less pronounced. 

The independent newspapers were both more critical of, and less positive towards, the CHP 

than in 2015. However, given more than 80% negative appeals directed at the AKP, the 

political preferences remained clear. 

Finally, an overall tendency for a clear and negative positioning can be stated across all 

ownership structures. Exceptions from this only exist for independent newspapers addressing 

the CHP in 2015 and 2018 and conglomerate/cross owned newspapers addressing the AKP 

(2018). Here, positivity exceeds negativity or neutrality. 

5 Conclusion 

This paper has examined the link between negativity and political parallelism, and connect it 

with media ownership structures using the example of the news coverage of Turkey’s general 

election in November 2015 and the snap election in June 2018.  

We found confirmation for our first set of hypothesis regarding partisanship of the 

newspapers. For both election campaigns, the news coverage was overwhelmingly negative 

(H 1a). The level of negativity mainly correlates with the journalistic initiative (negative 

references directly created by the journalists were 81.9% in 2015 and 75.8% in 2018). 

Furthermore, newspapers predominantly operate in accordance with their political alignment: 

Negative messages are mainly sent by a newspapers´ endorsed party. In addition, newspapers 

relied on negative coverage to criticize their political opponents and thereby express support 

for their endorsed party (H 1b). Although some newspapers covered the different parties in a 

more balanced fashion, all newspapers in the sample showed some indication of favouritism, 

so it appears that attacking others was the way in which these Turkish newspapers support 

“their side” of the political struggle. The intensification of these effects from 2015 to 2018 (H 

1c) is partially visible: In sum and across the newspapers, the negativity level stays consistent 



20 
 

but the allocation changes: The negativity among indirect messages, sent by the CHP and 

addressed at the CHP increased. 

The second set of hypothesis was confirmed to a certain degree.  Contrary to the first part 

hypothesis, independently owned newspapers offered considerably more negative coverage 

than conglomerate/cross-media or chain ownership structures (H 2a). A direct influence of 

ownership structures on the newspapers’ negativity levels could not be observed. Irrespective 

of the ownership patterns, negative messages were transferred much more frequently than 

positive or neutral ones during both election campaigns. The second part, however, can be 

confirmed. We found a strong and positive relationship between ownership patterns and tone 

towards specific recipients. Newspapers under conglomerate/cross-ownership show higher 

negativity rates towards the opposition (CHP) and lower negativity rates as well as higher 

positivity rates towards the ruling party (AKP). The same pattern applies, albeit to a lesser 

degree, to chain ownership. Independently owned newspapers also exhibit a strong 

relationship between tone and recipient, but in the reverse direction: They systemically 

favoured the CHP over the AKP (H 2b). Concerning the conglomerate/cross- and chain-

ownerships, the partisan behaviour intensified from 2015 to 2018 (H 2c). This was not the 

case with independently owned newspapers. Here, negativity towards the CHP increases in 

favour of decreasing negativity towards the AKP. 

Supply-driven factors may shed some light on the incidence of negativity levels and partisan 

bias. These include firstly business-related preferences and profit considerations. Several 

newspapers that belong to more sectarian and religious community-based media outlets have 

maintained close relationships with the AKP government and played a crucial role as 

“influential sources of inspiration and legitimacy” for the party (Kumbaracibasi, 2009, pp. 

158). For instance, the Yeni Safak newspaper is owned by the Albayrak group, which is 

closely associated with the Nakshibandia (Naksibendi) sect. The Albayrak group has close ties 

with the government and generates the ideological roots of the party, which may cause some 

ideological preferences (Kumbaracibasi, 2009; Bayazit, 2016). Besides such idiosyncratic 

political leanings, several media companies have won a number of large tenders for public 

projects, which may provide some indication as to their motivation. The Albayrak Group has 

been particularly active in non-media fields, winning tenders for example for the construction 

of the Istanbul underground railway and the production of tanks for the Turkish army (Media 



21 
 

Ownership Monitor Turkey, 2017)15. Low levels of negative coverage directed at the AKP 

might be explained in a similar fashion by non-media business interests with respect to Ihlas 

Holding (Türkiye) and the Kalyon Group (Sabah).16 Secondly, political motives and 

idiosyncratic preferences on the part of reporters for the oppositional newspapers (Cumhuriyet 

and Sözcü) may have caused higher negativity levels towards the AKP and lower negativity 

levels towards the CHP. Such tendencies may have been spurred by the (threat of) 

imprisonment of numerous journalists on defamatory charges against President Erdogan. In 

this regard, Yavcan and Ongur (2014) draw attention to Cumhuriyet’s surge in sales in 

response to the imprisonment of their head journalist Mustafa Balbay on allegations regarding 

the Ergenekon trial17 in 2009. Cumhuriyet’s sales again increased when the editor-in-chief 

Can Dündar and the journalist Erdem Gül were imprisoned on November 26, 2015.18 Finally, 

the economic upswing of the Sözcü in August 2018 (achievement of the third highest sales in 

Turkey after Sabah and Hürriyet) may have strengthened their keen oppositional strategy. 

The information we have presented confirms the theory of press-party parallelism. The results 

on the source of the messages show that neither oppositional nor conservative or mainstream 

newspapers devote equal coverage to the two main parties (AKP/CHP). This bias of voice 

allocation highlights the omnipresence of “favouritism” among Turkish newspapers. The 

nonexistence critique concerning unbalanced stance in presenting different sides of the 

discussion during the election campaign periods even exacerbates the bias. In this regard, the 

paper has contributed to a practical and empirical basis for the theoretical literature on media 

bias. The results also confirmed consistency between the (individual) journalistic initiative 

with the ideological goals of the news organisations: Journalists were not disinclined to 

persuade the media consumers via direct negative or positive messages to support either the 

ruling party or the opposition. Finally, supply-driven reasons fit well with the discussion of 

media bias during the Turkish parliamentary election campaigns. Non-media activities and 

participation in large public tenders constitute potential motives of the media outlets’ political 

                                                           
15 Launched by the German section of the Reporters without Borders; The Media Ownership Monitor also drew 

attention to the revenue of the Albayrak group, which reached up to USD 1 billion in 2008 compared to USD 

150 million in 2000. 
16 The Kalyon group was involved for example in public projects such as the Taksim square pedestrianization, 

Istanbul’s third airport and underground railway construction. The Ihlas Group has been responsible for urban 

renewal and other construction projects in Istanbul and across Turkey. 
17 Ergenekon is the name of a clandestine network accused of attempting to overthrow the government and to 

instigate armed riots. The trial came into prominence in 2008. However, the coup plot convictions were declared 

“unproven” by the Turkey’s highest appeal court in 2016.   
18 Sales in the last week of November 2015 increased by 13.5 percent over the previous week 

(www.medyatava.com/tiraj/2015-11-23, last accessed on 22.03.2017). 



22 
 

alignment. In particular, the thereby economical competition among non-independent owned 

media outlets (i.e. conglomerate, cross- or chain media ownerships) was unlikely to reduce 

the appearance of media bias.  

Having examined the relationship between negativity bias, partisan appeals of the newspapers 

and media ownership in Turkey during two election periods, this paper has offered a critical 

outlook on journalistic professionalism and political parallelism in Turkey. The methods of 

analysis can equally be applied to alternative newspaper samples, periods and countries. Such 

research can further enlighten media-government relations and the (manipulative) role of 

negativity – particularly in what appears to be a global surge of populism.



23 
 

References 

Akhavan-Majid, R., Rife, A., & Gopinath, S. (1991). Chain Ownership and Editorial 

Independence: A Case Study of Gannett Newspapers. Journalism & Mass 

Communication Quarterly, 68(1-2), 59–66.  

Anderson, S. P., & McLaren, J. (2012). Media Mergers and Media Bias with Rational 

Consumers. Journal of the European Economic Association, 10(4), 831–859.  

Ansolabehere, S. & Iyengar, S. (1995). Going Negative. How Political Advertisements Shrink 

and Polarize the Electorate. New York: Free Press. 

Artero, J. P. (2015). Political Parallelism and Media Coalitions in Western Europe. Reuters 

Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. Retrieved from 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-

01/Political%20Parallelism%20and%20Media%20Coalitions.pdf (Last accessed on 

27.01.2020) 

Baron, D. P. (2004). Persistent Media Bias. Stanford Graduate School of Business Research 

Paper. (1845), 1–39. Retrieved from 

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.295.3998&rep=rep1&type=p

df (Last accessed on 27.01.2020) 

Baron, D. P. (2005). Competing for the Public Through the News Media. Journal of 

Economics and Management Strategy, 14(2), 339–376.  

Bayazit, H. K. (2016). Media Ownership and Concentration in Turkey. In E. Noam (Ed.), 

Who Owns the World's Media? Media Concentration and Ownership Around the World 

(pp. 387–425). Oxford and New York: Oxford University Press. 

Bayram, S. (2010). Political Parallelism in the Turkish Press. A Historical Interpretation. 

Turkish Studies, 11(4), 579–611.  

Bernhardt, D., Krasa, S. & Polborn, M. (2008). Political Polarization and the Electoral Effects 

of Media Bias. Journal of Public Economics 92(5-6), 1092–1104 

Besley, T., & Prat, A. (2006). Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and 

Government Accountability. American Economic Review, 96(3), 720–736. 

https://doi.org/10.1257/aer.96.3.720  

Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1995). The Crisis of Public Communication. London: 

Routledge. 



24 
 

Capella, J. A., & Jamieson, K. H. (1997). Spiral of Cynicism. The Press and the Public Good. 

New York: Oxford University Press. 

Carkoglu, A., Baruh, L., & Yildirim, K. (2014). Press-Party Parallelism and Polarization of 

News Media during an Election Campaign. The Case of the 2011 Turkish Elections. 

The International Journal of Press/Politics, 19(3), 295–317.  

Christensen, C. (2007). Breaking the news: Concentration of ownership, the fall of unions and 

government legislation in Turkey. Global Media and Communication, 3(2), 179–199. 

Dittrich, D. A. V., Guth, W., Kocher, M. & Pezanis-Christou, P. (2021). Loss Aversion and 

Learning to Bid. Economica, 79(314), 226–257. 

Dunaway, J. (2008). Markets, Ownership, and the Quality of Campaign News Coverage. The 

Journal of Politics, 70(4), 1193–1202.  

Dunaway, J. (2013). Media Ownership and Story Tone in Campaign News. American Politics 

Research, 41(1), 24–53.  

European Commission. (2009). Turkey 2009 Progress Report. Brussels. Retrieved from 

https://www.ab.gov.tr/files/AB_Iliskileri/Tur_En_Realitons/Progress/turkey_progress_r

eport_2009.pdf (Last accessed on 27.01.2020). 

Gentzkow, M., & Shapiro, J. (2006). Media Bias and Reputation. Journal of Political 

Economy, 114(2), 280–316. 

Gentzkow, M., & Shapiro, J. (2010). What drives Media Slant? Evidence from U.S. Daily 

Newspapers. Econometrica, 78(1), 35–71.  

Gentzkow, M., Shapiro, J. & Stone (2016). Media Bias in the Marketplace. Theory. In S.P. 

Anderson, J. Waldvogel & D. Strömberg (Eds.), Handbook of Media Economics. 

Volume 1a  (pp. 623–644). Amsterdam: Elsevier. 

Germano, F., & Meier, M. (2013). Concentration and Self-censorship in Commercial Media. 

Journal of Public Economics, 97, 117–130.  

Gilens, M., & Hertzman, C. (2000). Corporate Ownership and News Bias. Newspaper 

Coverage of the 1996 Telecommunications Act. The Journal of Politics, 62(2), 369–

386.  

Gkolemis, C. (2012). Negativity and Press-Party Parallelism. Levels and Patterns of 

Negativity in the Newspaper Coverage of Greek Parliamentary Elections (MA Thesis). 

Leiden University. 



25 
 

Hallin, D. C. (1992). Sound Bite News. Television Coverage of Elections, 1968-1988. 

Journal of Communication, 42(2), 5–24.  

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and 

Politics. Cambridge: Cambridge University Press. 

Hallin, D. & Papathanassopoulos, S. (2002). Political Clientelism and the Media. Southern 

Europe and Latin America in Comparative Perspective. Media Culture & Society 24(2), 

175–195 

Hamilton, J. T. (2004). All the News that's Fit to Sell. How the market transforms information 

into news (4th ed.). Princeton: Princeton University Press. 

Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory. An Analysis of Decision under Risk. 

Econometrica, 47(2), 263–291. 

Kaya, R., & Çakmur, B. (2011). Politics and the Mass Media in Turkey. Turkish Studies, 

11(4), 521–537.  

Klein, J. G. (1991). Negativity Effects in Impression Formation. A Test in the Political Arena. 

Personality and Social Psychology Bulletin, 17(4), 412–418. 

https://doi.org/10.1177/0146167291174009  

Kumbaracibasi, A. C. (2009). Turkish Politics and the Rise of the AKP. Dilemmas of 

Institutionalization and Leadership Strategy. London and New York: Routledge. 

Kurban, D., & Sözeri, C. (2012). Caught in the Wheels of Power. The Political, Legal and 

Economic Constraints on Independent Media and Freedom of the Press in Turkey. 

Turkish Economic and Social Studies Foundation, 1–82. Retrieved from 

https://www.tesev.org.tr/wp-

content/uploads/report_Caught_In_The_Wheels_Of_Power_The_Political_Legal_And_

Economic_Constraints_On_Independent_Media_And_Freedom.pdf (Last accessed on 

27.01.2020). 

Landis, R. J. & Koch, G. G. (1977). The Measurement of Observer Agreement for Categorical 

Data. Biometrics, 33(1), 159-174. https://doi.org/10.2307/2529310 

Lengauer, G., Esser, F., & Berganza, R. (2012). Negativity in Political News: A Review of 

Concepts, Operationalizations and Key Findings. Journalism, 13(2), 179–202.  



26 
 

Media Ownership Monitor Turkey (2017). Media & Owners Database. Bianet Independent 

Communication Network and Reporter without Borders. Retrieved from 

http://turkey.mom-rsf.org/en/owners/ (Last accessed on 27.01.2020). 

Medyatava (2015/2018). Tiraj Tablosu. Retrieved from http://medyatava.com/tiraj (Last 

accessed on 27.01.2020).  

Mullainathan, S., & Schleifer, A. (2005). The Market for News. The American Economic 

Review, 95(4), 1031–1053. 

Niven, D. (2001). Bias in the News: Partisanship and Negativity in Media Coverage of 

Presidents George Bush and Bill Clinton. The Harvard International Journal of 

Press/Politics, 6(3), 31–46.  

Patterson, T. E., & Donsbach, W. (1996). News Decisions. Journalists as Partisan Actors. 

Political Communication, 13(45), 455–468. 

Petrova, M. (2008). Political Economy of Media Capture. In R. Islam (Ed.), Information and 

Public Choice. From Media Markets to Policy Making (pp. 121–139). Washington DC: 

The World Bank. 

Petrova, M. (2012). Mass Media and Special Interest Groups. Journal of Economic Behavior 

& Organization, 84(1), 17–38. 

Pritchard, D. (2002). Viewpoint Diversity in Cross-Owned Newspapers and Television 

Stations. A Study of News Coverage of the 2000 Presidential Campaign. Federal 

Communications Commission Media Ownership Working Group Working Paper. (2). 

Retrieved from https://apps.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/DOC-226838A7.pdf 

(Last accessed on 27.01.2020). 

Reporters without Borders, 2018  

Shafer, T., Weimann, G., & Tsfati, Y. (2008). Campaign on the Holy Land: The Content and 

Effects of Election News Coverage in Israel. In J. Strömbäck, & L. Kaid (Eds.), The 

Handbook of Election News Coverage around the World (pp. 209–226). New York: 

Routledge.  

Shrout, P.E. & Fleiss, J. L. (1979). Intraclass Correlation. Uses in Assessing Rater Reliability. 

Psychological Bulletin, 86(2), 420–428. 

Sobbrio, F. (2011). Indirect Lobbying and Media Bias. Quarterly Journal of Political Science, 

6(3-4), 235–274. 



27 
 

Soroka, S. (2014). Negativity in Democratic Politics. Causes and Consequences. New York: 

Cambridge University Press. 

Soroka, S., & McAdams, S. (2015). News, Politics, and Negativity. Political Communication, 

32(1), 1–22. https://doi.org/10.1080/10584609.2014.881942 

Toros, E. (2015). Negative Campaigning in Turkish Elections. Turkish Studies, 16(4), 487–

509.  

Tunç, A (2015). Media Ownership and Finances in Turkey. Increasing Concentration and 

Clientelism. South East European Media Observatory, 1–22. Retrieved from 

http://mediaobservatory.net/sites/default/files/Media%20Ownership%20and%20Financ

es%20in%20Turkey.pdf (Last accessed on 27.01.2020). 

Tversky, A., Kahneman, D. (1992). Advances in Prospect Theory. Cumulative Representation 

of Uncertainty. Journal of Risk and Uncertainty, 5(4), 297–323. 

van Kempen, H. (2007). Media-Party Parallelism and Its Effects. A Cross-National 

Comparative Study. Political Communication, 24(3), 303–320.  

Wackmann, D. B., Gillmor, D. M., Gaziano, C., & Dennis, E. E. (1975). Chain Newspaper 

Autonomy as Reflected in Presidential Campaign Endorsements. Journalism and Mass 

Communication Quarterly, 52(3), 411–420. 

Yavcan, B., & Ongur, H. Ö. (2014). What makes for a critical media in Turkey? European 

Consortium for Political Research Working Paper, 1–26. Retrieved from 

https://ecpr.eu/Filestore/PaperProposal/7e7b1e36-b0d2-4068-9e80-b6d778fe2698.pdf 

(Last accessed on 27.01.2020) 

 

 


